• Undrandee

Min 10 åring ligger bara u sängen :(

Jag har ett problem med min 10 åriga son som jag inte vet hur jag ska hantera.

Han vill ingenting. Han ligger oftast i sängen. Han blir arg när vi försöker uppmana till aktiviteter och säger bara saker han vill görs som kostar pengar så som bio, lekland till exempel (vilket ändå inte lämpar sig nu i corona tider).

När skolan är slut kommer han hem och lägger sig i sängen och väntar på att få hålla på med mobilen eller annan teknologi. Han säger nej till kompisar eller så vill han inte ta kontakt med dom själv trots att han har många kompisar.

Det som duger är mobilen, paddan, tvn. Vilket jag begränsar helst och något han får göra när läxorna är gjorda först och främst. När vi ska ut till lekparker, skogen eller så då protesterar han med skrik och skäll och säger att han inte orkar.

Jag håller på att tappa det! Jag kan inte motivera honom för 5 öre. Börjar känna mig orolig för hans stillasittande! Han äter även mycket och går i skåpen när ingen ser, speciellt när maten i skolan inte har varit god...

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Min 10 åring ligger bara u sängen :(
  • Anonym (W)

Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig. Kan det vara så att han inte har det så bra i skolan? Även om han har kompisar så kan det ju finnas andra som är elaka. Rynkar på näsan

• Anonym (Svar på tal)

Ta bort mobilen och andra teknologiska leksaker, omedelbart och fullständigt! Då kommer han först att gapskrika, sedan klaga på att han inte har något att göööra. Bra! Det är då han får möjlighet att lära sig aktivera sig själv, kanske gå UT till exempel och upptäcka grannskapet. Tristess är mycket viktigt för att fantasin ska frodas hos barn, och en god lärdom inför vuxenlivet då man ofta råka på situationer som kräver tålamod och väntan, samt att man inte måste ha en skärm framför ansiktet hela tiden.

TV kan han få se på kvällen tillsammans med resten av familjen. Övrig skärmtid en timme sent på dagen, kanske strax före middagen eller strax efter.

När det gäller att få ut honom i naturen osv, hur skulle du göra om ni absolut behövde gå och handla, eller åka någon annanstans? Samma gäller om ni ska utomhus, ta med honom bara.

• Anonym (Svar på tal)

Och bevaka köket. Att gå och småäta är inte nyttigt på något sätt. Det blir snabbt riktigt dåliga vanor inför framtiden, och nutiden!

• Undrandee
    Anonym (W) skrev 2020-04-29 13:54:50 följande:

Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig. Kan det vara så att han inte har det så bra i skolan? Även om han har kompisar så kan det ju finnas andra som är elaka. 

Nej vi har pratat med både honom och hans lärare och enligt skolan verkar han trivas väldigt bra. Är oftast glad och leker så dom kände ingen oro :/
  • Undrandee
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-04-29 14:21:33 följande:

Ta bort mobilen och andra teknologiska leksaker, omedelbart och fullständigt! Då kommer han först att gapskrika, sedan klaga på att han inte har något att göööra. Bra! Det är då han får möjlighet att lära sig aktivera sig själv, kanske gå UT till exempel och upptäcka grannskapet. Tristess är mycket viktigt för att fantasin ska frodas hos barn, och en god lärdom inför vuxenlivet då man ofta råka på situationer som kräver tålamod och väntan, samt att man inte måste ha en skärm framför ansiktet hela tiden.

TV kan han få se på kvällen tillsammans med resten av familjen. Övrig skärmtid en timme sent på dagen, kanske strax före middagen eller strax efter.

När det gäller att få ut honom i naturen osv, hur skulle du göra om ni absolut behövde gå och handla, eller åka någon annanstans? Samma gäller om ni ska utomhus, ta med honom bara.

Jag tar bort dom, men hans pappa hämtar tillbaks dom lika snabbt... vi är iband oense om vad som är lämplig skärmtid, tyvärr. Jag har också som du säger, påpekat att tristess är nyttigt och att vi inte kan mata honom hela tiden. Dock så säger sonen nej till nästan allt vi föreslår. Vi bor i lägenhet, så blir lite begränsat men han går absolut inte ut. Han vill stanna hemma när vi åker till affärer. Han vill inte göra läxorna, säger han struntar i konsekvenserna av det, duscha gör hsn inte gärna heller. Allt går under skrik och bråk. Han tänker mycket på pengar också. Kräver att vi ska köpa leksaker och ge honom pengar ofta trots att hsn vet att det är 20 kr i månadspeng som gäller just nu under förutsättningar att läxorna och andra lättare sysslor och ansvar görs.
  • Anonym (Svar på tal)
    Undrandee skrev 2020-04-29 14:38:46 följande:
    Jag tar bort dom, men hans pappa hämtar tillbaks dom lika snabbt... vi är iband oense om vad som är lämplig skärmtid, tyvärr. Jag har också som du säger, påpekat att tristess är nyttigt och att vi inte kan mata honom hela tiden. Dock så säger sonen nej till nästan allt vi föreslår. Vi bor i lägenhet, så blir lite begränsat men han går absolut inte ut. Han vill stanna hemma när vi åker till affärer. Han vill inte göra läxorna, säger han struntar i konsekvenserna av det, duscha gör hsn inte gärna heller. Allt går under skrik och bråk. Han tänker mycket på pengar också. Kräver att vi ska köpa leksaker och ge honom pengar ofta trots att hsn vet att det är 20 kr i månadspeng som gäller just nu under förutsättningar att läxorna och andra lättare sysslor och ansvar görs.
    Ta pappa i örat, sluta föreslå saker till barnet, ta med honom då ni ska handla oavsett, inga nöjen alls för barn som inte gör läxor (dvs skärmar, efterrätt, åka på Grönan eller vad det än är), stå fast med pengarna och köp INGET utom till jul/födelsedag eller så får han köpa för egna pengar och att ni godkänner köpet om det är dyra/olämpliga saker.
  • cosinus

Ja tricket är tyvärr att ta bort skärmarna.

Det är helt odrägligt i några dagar, sen är det halvt odrägligt i ytterligare några dagar men efter 7-8 dagar brukar barnen komma på hur man leker igen.

Vi brukar alltid börja sommarlovet så och sen kan vi släppa lite på det för då har de hunnit komma på att det är rätt kul att leka med kompisar.

Det går ju utmärkt låsa ner barnens mobiler till att enbart funka till att ringa under vissa tider. Det enda jag skulle tillåta nu under en period är appar som kräver rörelse. Den mest kända är väl pokemon go men det finns andra. Men är barnet ute och springer runt så fine att det är skärmen som driver just då.

• MammaTillDansband

Tycker det låter som om han är deprimerad. Att inte vilja göra saker, bara ligga i sängen, inte vilja träffa kompisar som han normalt sett gör, gå och småäta (tröstäta?) och vara svår att få igång och motivera, är samtliga tecken som kan tyda på depression.
    Tyvärr är det väl långa köer till BUP överallt i landet, men du kan ju ta en kontakt och ställa sonen i kö. Att få prata med skolkuratorn eller skolpsykologen (om såna finns) kan också vara ett alternativ för din son.

• Undrandee
    Anonym (Svar på tal) skrev 2020-04-29 14:45:30 följande:

Ta pappa i örat, sluta föreslå saker till barnet, ta med honom då ni ska handla oavsett, inga nöjen alls för barn som inte gör läxor (dvs skärmar, efterrätt, åka på Grönan eller vad det än är), stå fast med pengarna och köp INGET utom till jul/födelsedag eller så får han köpa för egna pengar och att ni godkänner köpet om det är dyra/olämpliga saker.

Jag jobbar på med både pappan och sonen på olika sätt. Vi kan ha olika syn som sagt på uppfostran ibland just med köpa saker, hjälpa sonen tex torka håret efter duschen som han kräver som är helt befängt i mina ögon, skärmtiden osv. Sen att sonens farföräldrar även skämmer bort och favoriserar honom frsmför vår dotter gör inte saken bättre. Sonen vet hsn får saker av dom om vi säger nej, då köper oftast farmor och farfar vilket jag inte gillar.
  • Undrandee
    MammaTillDansband skrev 2020-04-29 15:09:53 följande:

Tycker det låter som om han är deprimerad. Att inte vilja göra saker, bara ligga i sängen, inte vilja träffa kompisar som han normalt sett gör, gå och småäta (tröstäta?) och vara svår att få igång och motivera, är samtliga tecken som kan tyda på depression.

Tyvärr är det väl långa köer till BUP överallt i landet, men du kan ju ta en kontakt och ställa sonen i kö. Att få prata med skolkuratorn eller skolpsykologen (om såna finns) kan också vara ett alternativ för din son.

Ja det har jag funderat på. Även om han kan ha någon diagnos. Han är väldigt styrd av tider, ogillar när saker inte blir den tiden som sagts tex. eller något nytt händer som hsn inte informerats om.
Svar på tråden Min 10 åring ligger bara u sängen :(