Får inte lämna mitt barn på förskolan längre!
Jag vet inte vad det är för dokument du söker, men du kan hänvisa till rättsfallet RÅ 1998:22. Det finns säkert nyare praxis också men jag kan inte söka just nu.
Jag vet inte vad det är för dokument du söker, men du kan hänvisa till rättsfallet RÅ 1998:22. Det finns säkert nyare praxis också men jag kan inte söka just nu.
Om du ska vända dig till Skolinspektionen så kommer de ha koll på vad som gäller. Det räcker att du beskriver vad kommunen har gjort. Du kan också förklara att din uppfattning är att det strider mot 8 kap. 6 § skollagen eftersom begreppet förälder inte omfattar en sambo som inte är vårdnadshavare.
Om kommunen har fattat ett formellt beslut kan du också överklaga det till förvaltningsrätten för att få lagligheten prövas. FR kan upphäva beslutet och har gjort det i liknande fall (se t.ex. FR i Linköping, dom den 18 juni 2015 i mål nr 2257-15).
Fel av mig, menade 8 kap. 5 §.
Du ska inte behöva hänvisa till något. Maila kommunen och säg att det tydligt framgår av rättspraxis att en sambo som inte är vårdnadshavare inte ska betraktas som förälder i skollagens mening. Säg att du vill ha ett beslut. Om de står fast vid sin bedömning så vänder du dig till FR och begär laglighetsprövning. FR kan upphäva beslutet och det är alltså mer effektivt och går sannolikt snabbare än att vända sig till Skolinspektionen, som kan kritisera kommunen men inte ändra beslutet.