• tomtefar1234

Får inte lämna mitt barn på förskolan längre!

Hejsan, jag har ett barn sedan tidigare förhållande som jag har haft på förskola när hen är hos mig. Nu har jag en ny sambo och vi väntar liten. Förskolan sa till mig att jag inte fick ha mitt äldre barn när min sambo blir föräldraledig. Jag vet om att detta är fel och har varit i kontakt med skolverket där jag fick medhåll. Varit i kontakt med chefen för skola och omsorg i min kommun och hen säger att dem har tagit beslut om att även sambons tider skall vara gällande när det gäller förskola/fritidshem. Håller på att skriva ihop en anmälan till skolinspektionen men undrar om det finns någon här som vet var man kan hitta dokumentet om fastställande från skolverket 2005, att det är endast vårdnadshavarens/förälder scheman vid behov av barnsomsorg. Vet att det skall finnas men är inte byxa till att hitta det själv. MVH uppgiven och förbannad förälder.

• Svar på tråden Får inte lämna mitt barn på förskolan längre!
  • Snobi

Jag vet inte vad det är för dokument du söker, men du kan hänvisa till rättsfallet RÅ 1998:22. Det finns säkert nyare praxis också men jag kan inte söka just nu.

• tomtefar1234

Det var toppen! Men hade velat få tag i något nyare eller det ifrån skolverket. Någon? 

• Snobi

Om du ska vända dig till Skolinspektionen så kommer de ha koll på vad som gäller. Det räcker att du beskriver vad kommunen har gjort. Du kan också förklara att din uppfattning är att det strider mot 8 kap. 6 § skollagen eftersom begreppet förälder inte omfattar en sambo som inte är vårdnadshavare.

Om kommunen har fattat ett formellt beslut kan du också överklaga det till förvaltningsrätten för att få lagligheten prövas. FR kan upphäva beslutet och har gjort det i liknande fall (se t.ex. FR i Linköping, dom den 18 juni 2015 i mål nr 2257-15).

• Ellie

Skollagen:
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/skollag-2010800_sfs-2010-800

Ditt barn omfattas inte av 8 kap 6 § skollagen, då domstolen tidigare har ansett att sambo inte ska anses kunna jämställas med förälder vid tillämpningen av reglerna om barnomsorg, se RÅ 1998 ref. 22. Detta innebär att du kan ha din son på dagis “som vanligt”, även om din sambo är hemma med sin dotter.
    www.juristresursen.se/article/om-foraldraledighet-och-dagis/
    lagen.nu/dom/ra/1998:22

• tomtefar1234

Tack så mycket för alla länkar. Kan dock inte hitta domen ifrån förvaltningsrätten. Ytterligare hjälp?

• tomtefar1234

Eller om det finns domslut när det gäller föräldraledighet? Hade vatt underbart att slänga iväg ett mail till dem med detta!

• sextiotalist

När du hittar den så ringer du kommunens jurist och frågar varför de går emot en lag som gäller i hela Sverige

Svar på tråden Får inte lämna mitt barn på förskolan längre!