Inlägg från: Alessia |Visa alla inlägg
  • Alessia

Lottning av skolplats är fel väg att gå

Björn Åstrand har i sin nu offentliggjorda utredning bl a föreslagit att man ska lotta elever till populära och framgångsrika  skolor för att komma till rätta med utbildningssegregationen och det negativa, halvkriminella beteende bland elever som utmärker en del skolor.  Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Det kommer att bli sönderslitande uppträden mellan föräldrar, skolor och skolmyndigheter.
    Skolor med problem ska förstås få åtgärder att bli bättre. Ofta beror problemen på outbildad personal som bara stannar kort tid, många vikarier, barn från hem utan skoltraditioner.
    Det finns flera goda exempel på att rektorer och personal lyckats vända skolor med dåliga resultat, mycket skolk, våld och trakasserier till normalt fungerande inrättningar med hyfsade studieresultat.

Dessa skolors recept för framgång har undantagslöst varit:

1  Några få men viktiga ordnings- och uppföranderegler som ska efterlevas. Annars blir det konsekvenser och inga tomma hot.
    2  Rektorer backar upp sin personal och är synliga och tillgängliga.
    3  Hot, misshandel och annat av brottslig karaktär polisanmäles direkt.
    4  Man arbetar mycket aktivt med föräldrakontakter,. Hembesök ev med tolk om föräldrar inte kommer till skolan.
    5 Lärare får utbildning i ledarskap, pedagogisk handledning och fortbildning i ämnen samt uppmanas och uppmuntras att dela framgångsrika lektionskoncept med varandra.
    6 En del skolor har ständigt två lärare i klassrummet.

Det här är en modell jag tror på. Inte att blanda, bussa, köra runt elever från 7 års ålder. Då kan det bli som för min grannes barn (min skolkommun tillämpar ett datorprogram för att fördela elever mellan skolor). Pojkens storebror går i låg-och mellanstadieskola 400 m från hemmet. Lillebror gick i förskoleklass på samma skola och önskade gå kvar. Men datorprogrammet hänvisade honom, som den ende i sin klass, till en skola 6 km från hemmet. Det gick inte att ändra på!!! Resultat: killen vantrivs, vill alls inte gå i skolan och har inte hittat några vänner. Hans kompisar går ju i "gamla" skolan. 
    Så vill vi inte att våra barn ska misshandlas av skolmyndigheterna.

Svar på tråden Lottning av skolplats är fel väg att gå