• Alessia

    Lottning av skolplats är fel väg att gå

    Björn Åstrand har i sin nu offentliggjorda utredning bl a föreslagit att man ska lotta elever till populära och framgångsrika  skolor för att komma till rätta med utbildningssegregationen och det negativa, halvkriminella beteende bland elever som utmärker en del skolor.  Jag tror inte att det är rätt väg att gå. Det kommer att bli sönderslitande uppträden mellan föräldrar, skolor och skolmyndigheter.
    Skolor med problem ska förstås få åtgärder att bli bättre. Ofta beror problemen på outbildad personal som bara stannar kort tid, många vikarier, barn från hem utan skoltraditioner.
    Det finns flera goda exempel på att rektorer och personal lyckats vända skolor med dåliga resultat, mycket skolk, våld och trakasserier till normalt fungerande inrättningar med hyfsade studieresultat.

    Dessa skolors recept för framgång har undantagslöst varit:

    1  Några få men viktiga ordnings- och uppföranderegler som ska efterlevas. Annars blir det konsekvenser och inga tomma hot.
    2  Rektorer backar upp sin personal och är synliga och tillgängliga.
    3  Hot, misshandel och annat av brottslig karaktär polisanmäles direkt.
    4  Man arbetar mycket aktivt med föräldrakontakter,. Hembesök ev med tolk om föräldrar inte kommer till skolan.
    5 Lärare får utbildning i ledarskap, pedagogisk handledning och fortbildning i ämnen samt uppmanas och uppmuntras att dela framgångsrika lektionskoncept med varandra.
    6 En del skolor har ständigt två lärare i klassrummet.

    Det här är en modell jag tror på. Inte att blanda, bussa, köra runt elever från 7 års ålder. Då kan det bli som för min grannes barn (min skolkommun tillämpar ett datorprogram för att fördela elever mellan skolor). Pojkens storebror går i låg-och mellanstadieskola 400 m från hemmet. Lillebror gick i förskoleklass på samma skola och önskade gå kvar. Men datorprogrammet hänvisade honom, som den ende i sin klass, till en skola 6 km från hemmet. Det gick inte att ändra på!!! Resultat: killen vantrivs, vill alls inte gå i skolan och har inte hittat några vänner. Hans kompisar går ju i "gamla" skolan. 
    Så vill vi inte att våra barn ska misshandlas av skolmyndigheterna.

  • Svar på tråden Lottning av skolplats är fel väg att gå
  • Kjell2

    Hur ska man fördela platserna till översökta skolor tycker du?

  • Mortiscia80

    Som jag tolkar det har man fortfarande företräde till närliggande skolor med det här förslaget. Lottning verkar rättvist iaf men synd för de som köat länge, det borde finnas en övergångsperiod innan man byter system helt.

  • Sincere

    Håller med om att lottning är dåligt men samtidigt måste barn och ungdomar i segregerade skolor/ områden få samma och likvärdiga möjligheter att gå i en fungerande skola.

    Listan du anger för ?recept på framgång? är normal arbetsgången och inget unikt som leder till framgång. Två lärare per klassrum tror jag inte är möjligt med tanke på den rådande lärarbristen. Det är många faktorer som ska spela in för att en skola ska fungera. Till exempel har studier visat att om majoriteten av klassen är studiemotiverade då höjs resultatet på resterande i klassen och tvärtom.

  • Gråstrupig skogsrall

    Orsakerna till dessa föreslagna förändringar utreds föredömligt av Johan Hakelius i detta blogginlägg:

    https://www.fokus.se/2020/04/det-borjade-inte-med-skolvalet/

    S
    om förälder finns det ingen anledning att acceptera dessa förslag eftersom de uteslutande beror på politiska misslyckanden som staten nu vill att barnen ska ta ansvar för. 

    Håll politikerna ansvariga, inte barnen!

  • slirren
    Gråstrupig skogsrall skrev 2020-04-28 16:31:44 följande:

    Orsakerna till dessa föreslagna förändringar utreds föredömligt av Johan Hakelius i detta blogginlägg:

    https://www.fokus.se/2020/04/det-borjade-inte-med-skolvalet/

    S
    om förälder finns det ingen anledning att acceptera dessa förslag eftersom de uteslutande beror på politiska misslyckanden som staten nu vill att barnen ska ta ansvar för. 

    Håll politikerna ansvariga, inte barnen!


    Många barn får ta konsekvenserna som det ser ut nu också. Det enda du menar är att ditt barn inte ska behöva göra det.
  • slirren
    Gråstrupig skogsrall skrev 2020-04-28 16:31:44 följande:

    Orsakerna till dessa föreslagna förändringar utreds föredömligt av Johan Hakelius i detta blogginlägg:

    https://www.fokus.se/2020/04/det-borjade-inte-med-skolvalet/

    S
    om förälder finns det ingen anledning att acceptera dessa förslag eftersom de uteslutande beror på politiska misslyckanden som staten nu vill att barnen ska ta ansvar för. 

    Håll politikerna ansvariga, inte barnen!


    Många barn får ta konsekvenserna som det ser ut nu också. Det enda du menar är att ditt barn inte ska behöva göra det.
  • Gråstrupig skogsrall
    slirren skrev 2020-04-28 20:28:53 följande:
    Många barn får ta konsekvenserna som det ser ut nu också. Det enda du menar är att ditt barn inte ska behöva göra det.
    Så är det och då ska föräldrarna till dessa barn kräva att politikerna vidtar ändamålsenliga åtgärder för att komma tillrätta med dessa problem istället för att straffa barn som fortfarande går i fungerande skolor. Eller som Johan Hakelius formulerar det i sitt ovan nämnda blogginlägg:

    "Men ska svenska skolan bli något att vara stolt över igen måste vi gå till roten med det onda: den skolpolitik som förts i ett halvsekel. Vi måste skaffa oss strategier för ett samhälle som, främst på grund av invandring, ser helt annorlunda ut än när den svenska skolan var framgångsrik i det att den främjade svagare elevers intressen. Att bara ta bort eller beskära skolvalet, är att ansa reaktioner på ett djupliggande problem, snarare än att ta sig an själva problemet."
  • Padirac
    Gråstrupig skogsrall skrev 2020-04-28 21:37:26 följande:
    Så är det och då ska föräldrarna till dessa barn kräva att politikerna vidtar ändamålsenliga åtgärder för att komma tillrätta med dessa problem istället för att straffa barn som fortfarande går i fungerande skolor. Eller som Johan Hakelius formulerar det i sitt ovan nämnda blogginlägg:

    "Men ska svenska skolan bli något att vara stolt över igen måste vi gå till roten med det onda: den skolpolitik som förts i ett halvsekel. Vi måste skaffa oss strategier för ett samhälle som, främst på grund av invandring, ser helt annorlunda ut än när den svenska skolan var framgångsrik i det att den främjade svagare elevers intressen. Att bara ta bort eller beskära skolvalet, är att ansa reaktioner på ett djupliggande problem, snarare än att ta sig an själva problemet."
    Hakelius verkar i det stycke du valt att citera missat ett par centrala delar av det som drivit förändringen av svensk skola.

    Om du vill visa att det är invandringen som är problemet i Svensk skola så också du missat de centrala delar som drivit förändringen av svensk skola.

    https://lararnastidning.se/flumskolan-har-aldrig-existerat/

    Jämfört med finsk skola som i mycket vilar på vetenskaplig grund sp är den svenska skolan politiserad och redan för mer än 25 år sedan svartmålade FPs JB svensk skola som var långt i från den usla flumskola han ville påstå.

    Med JB vid katedern infördes sedan den riktiga flumskolan där:
    elever i mellanstadiet får uppgifter i NO som en professor på KTH inte kan lösa, för frågan i uppgiften är fel ställd.
    elever i högstadiet får uppgifter i samhällskunskap som lektorer verksamma vid samhällsvetenskapliga fakulteten som löser uppgifterna får underkänt.. alltså personer med betydligt mer utbildning och kunskap än de som bedömer deras svar.

    osv osv.

    JB bär en stor skuld till svensk skolas underprestation - att dra in invandrare som skäl till svenska skolans problem är inget annat än ytterligare ett sätt att lägga skulden på de andra, de som inte är svenska nog.. men jag menar att det är rasistiskt skitsnack och visar inte bara på fördomar utan också på en stor okunskap inom ämnet. 
  • furelise
    Padirac skrev 2020-04-28 23:39:25 följande:

    Hakelius verkar i det stycke du valt att citera missat ett par centrala delar av det som drivit förändringen av svensk skola.

    Om du vill visa att det är invandringen som är problemet i Svensk skola så också du missat de centrala delar som drivit förändringen av svensk skola.

    lararnastidning.se/flumskolan-har-aldrig-existerat/

    Jämfört med finsk skola som i mycket vilar på vetenskaplig grund sp är den svenska skolan politiserad och redan för mer än 25 år sedan svartmålade FPs JB svensk skola som var långt i från den usla flumskola han ville påstå.

    Med JB vid katedern infördes sedan den riktiga flumskolan där:

    elever i mellanstadiet får uppgifter i NO som en professor på KTH inte kan lösa, för frågan i uppgiften är fel ställd.

    elever i högstadiet får uppgifter i samhällskunskap som lektorer verksamma vid samhällsvetenskapliga fakulteten som löser uppgifterna får underkänt.. alltså personer med betydligt mer utbildning och kunskap än de som bedömer deras svar.

    osv osv.

    JB bär en stor skuld till svensk skolas underprestation - att dra in invandrare som skäl till svenska skolans problem är inget annat än ytterligare ett sätt att lägga skulden på de andra, de som inte är svenska nog.. men jag menar att det är rasistiskt skitsnack och visar inte bara på fördomar utan också på en stor okunskap inom ämnet. 


    Just den här boken och författaren du länkar in är en stor del av problemet. Det han skriver är helt verklighetsförvänd politisk propaganda. Mot Björklund. Högerpolitiker är inte ett dugg bättre, alla frågor som gäller skolar har varit sönderpolitiserade. Jag fick chock när jag läste några kompletterande kurser på Stockholm Universitet för att få svensk lärarlegitimation - "forskning" som presenterades då var inget annat än politisk propaganda. Jag är legitimerade gymnasielärare, gick igonom utbildningen och jobbat i ytterligare två EU länder, jag kan inte beskriva med något annat ord än chock när jag insåg hur låg nivån i lärarutbildningen är och hur politiserad skolvärlden är i Sverige.

    Som jag ser har politikerna de senaste 20-25 åren konsekvent fattat dåliga beslut. Höger som vänster. Att Björklund kritiserade flumskolan hade han rätt i, den som skriver den här boken har också rätt i att kunskapskraven är helt orimliga att nå i många ämnen. Att kraven är hög betyder dock inte att undervisningens kvalité är också hög, det betyder bara att tok många elever är dömda till att misslyckas innan de har ens öppnat en bok. Som sagt har jag erfarenhet i två andra länder och tyvärr Sveriges skolsystem är långt sämst av dem tre. Självklart ser jag saker som fungerar jättebra, inte allt är dåligt, men framförallt politiken förstör möjligheten för lärarna att förbättra situationen.

    Ang invandring. Inte invandring i sig är problemet utan att skolans värld och metoder fick inte anpassa sig till elever från olika kulturbakgrund. När jag som en 50 kg blond ung kvinna ber min 19 åriga elever från mellanöstern att göra något skrattar de bara, de har noll respekt. Om jag inte agerar som om jag hade auktorität. Men när jag gjorde det, skickade ut eleven som förstörde lektionen, gav kvarsittning, eleven fick inte jobba med dator utan på papper när hen använde datorn att kolla på footbollsmatchen under lektionstiden - då blev jag straffad. Jag tror inte att de ungdomarna är onda, utan att de förstår auktoritär ledning för att det är vad de får hemifrån. De har noll respekt när man bara ber och ler snällt. Men gång efter gång blev jag hotad med anmälning till Skolinspektion, t.ex.när jag tog bort skolans dator från eleven som inte gjorde skolarbete anklagade föräldrarna att deras barn får inte samma möjligheten att lära sig än resten av klassen. Rektorn backade mig aldrig. Jag vet att skolinspektionen utreder ingenting, eleven alltid har rätt, läraren får ta all skit. Jag bytte jobb rätt snabbt när jag insåg att politiken styr så mycket, att jag har noll chans att skapa ordning i mitt klassrum. Varje dag var bara att överleva utan att någon skadas i en förortsskola i Stockholm. Idag jobbar jag i en fantastisk elitskola i innerstaden, trivs hur bra som helst med motiverade elever. Tack vare skolsegregationen mitt problem är löst. Hjärtat blöder för det hela systemet men än så länge lärarna hjärntvättas på låg kvalité lärarutbildning, samhället har noll respekt för yrken och politiken styr istället av vetenskaplig forskning (inte politisk beställt forskning) kommer allt att vara detsamma.

    Lotta elever? Löjligt. Löser ingenting. Ytterligare ett politiskt sryrt steg mot fel riktning. Låter bra då den verkar motverka segregationen (det gör inte i längden) och man kan säga att man har gjort något utan att börja jobba med dem stora strukturella problemen som präglar det hela utbildningssystemet.

    Förlåt för långt inlägg.
  • Padirac
    furelise skrev 2020-04-29 06:01:33 följande:

    Just den här boken och författaren du länkar in är en stor del av problemet. Det han skriver är helt verklighetsförvänd politisk propaganda. Mot Björklund. Högerpolitiker är inte ett dugg bättre, alla frågor som gäller skolar har varit sönderpolitiserade. Jag fick chock när jag läste några kompletterande kurser på Stockholm Universitet för att få svensk lärarlegitimation - "forskning" som presenterades då var inget annat än politisk propaganda. Jag är legitimerade gymnasielärare, gick igonom utbildningen och jobbat i ytterligare två EU länder, jag kan inte beskriva med något annat ord än chock när jag insåg hur låg nivån i lärarutbildningen är och hur politiserad skolvärlden är i Sverige.

    Som jag ser har politikerna de senaste 20-25 åren konsekvent fattat dåliga beslut. Höger som vänster. Att Björklund kritiserade flumskolan hade han rätt i, den som skriver den här boken har också rätt i att kunskapskraven är helt orimliga att nå i många ämnen. Att kraven är hög betyder dock inte att undervisningens kvalité är också hög, det betyder bara att tok många elever är dömda till att misslyckas innan de har ens öppnat en bok. Som sagt har jag erfarenhet i två andra länder och tyvärr Sveriges skolsystem är långt sämst av dem tre. Självklart ser jag saker som fungerar jättebra, inte allt är dåligt, men framförallt politiken förstör möjligheten för lärarna att förbättra situationen.

    Ang invandring. Inte invandring i sig är problemet utan att skolans värld och metoder fick inte anpassa sig till elever från olika kulturbakgrund. När jag som en 50 kg blond ung kvinna ber min 19 åriga elever från mellanöstern att göra något skrattar de bara, de har noll respekt. Om jag inte agerar som om jag hade auktorität. Men när jag gjorde det, skickade ut eleven som förstörde lektionen, gav kvarsittning, eleven fick inte jobba med dator utan på papper när hen använde datorn att kolla på footbollsmatchen under lektionstiden - då blev jag straffad. Jag tror inte att de ungdomarna är onda, utan att de förstår auktoritär ledning för att det är vad de får hemifrån. De har noll respekt när man bara ber och ler snällt. Men gång efter gång blev jag hotad med anmälning till Skolinspektion, t.ex.när jag tog bort skolans dator från eleven som inte gjorde skolarbete anklagade föräldrarna att deras barn får inte samma möjligheten att lära sig än resten av klassen. Rektorn backade mig aldrig. Jag vet att skolinspektionen utreder ingenting, eleven alltid har rätt, läraren får ta all skit. Jag bytte jobb rätt snabbt när jag insåg att politiken styr så mycket, att jag har noll chans att skapa ordning i mitt klassrum. Varje dag var bara att överleva utan att någon skadas i en förortsskola i Stockholm. Idag jobbar jag i en fantastisk elitskola i innerstaden, trivs hur bra som helst med motiverade elever. Tack vare skolsegregationen mitt problem är löst. Hjärtat blöder för det hela systemet men än så länge lärarna hjärntvättas på låg kvalité lärarutbildning, samhället har noll respekt för yrken och politiken styr istället av vetenskaplig forskning (inte politisk beställt forskning) kommer allt att vara detsamma.

    Lotta elever? Löjligt. Löser ingenting. Ytterligare ett politiskt sryrt steg mot fel riktning. Låter bra då den verkar motverka segregationen (det gör inte i längden) och man kan säga att man har gjort något utan att börja jobba med dem stora strukturella problemen som präglar det hela utbildningssystemet.

    Förlåt för långt inlägg.


    Tack för ett långt inlägg.

    Det är fler saker du tar upp. Men att det inte är invandrarna som förstör skolan verkar vi vara överens om. Vilket var det stycke som tidigare skribent citerat jag ville påstå var fel.

    Sen vet jag inte om du tycker att dagens skola är bra, nu ska det ju införas mer faktakunskaper istället för de resonerande uppgifter som varken lektorer eller professorer kan svara på pga att frågorna inte kan besvaras.

    Ja, lärarutbildningen brister stort.

    Och ja, en del vill ha auktoritära ledare, lärare och föräldrar.. det gäller inte bara invandrare från andra delar av världen. Men visst spelar kultur roll. Men också andra parametrar.

    Segregeringen må ha räddat dig kvar på jobbet i ett dysfunktionellt system, men du förstår att det är dysfunktionellt och att politiseringen av skolan behöver brytas för att inte skapa större segregering i samhället.

    Vägen dit tror jag inte är skattefinansierade privata skolor som driver på segregationen. De privata skolorna får finansiera sig på andra sätt eller inordna sig i systemen som behövs för att bryta segregeringen.
  • Gråstrupig skogsrall
    furelise skrev 2020-04-29 06:01:33 följande:
    Just den här boken och författaren du länkar in är en stor del av problemet. Det han skriver är helt verklighetsförvänd politisk propaganda. Mot Björklund. Högerpolitiker är inte ett dugg bättre, alla frågor som gäller skolar har varit sönderpolitiserade. Jag fick chock när jag läste några kompletterande kurser på Stockholm Universitet för att få svensk lärarlegitimation - "forskning" som presenterades då var inget annat än politisk propaganda. Jag är legitimerade gymnasielärare, gick igonom utbildningen och jobbat i ytterligare två EU länder, jag kan inte beskriva med något annat ord än chock när jag insåg hur låg nivån i lärarutbildningen är och hur politiserad skolvärlden är i Sverige.

    Som jag ser har politikerna de senaste 20-25 åren konsekvent fattat dåliga beslut. Höger som vänster. Att Björklund kritiserade flumskolan hade han rätt i, den som skriver den här boken har också rätt i att kunskapskraven är helt orimliga att nå i många ämnen. Att kraven är hög betyder dock inte att undervisningens kvalité är också hög, det betyder bara att tok många elever är dömda till att misslyckas innan de har ens öppnat en bok. Som sagt har jag erfarenhet i två andra länder och tyvärr Sveriges skolsystem är långt sämst av dem tre. Självklart ser jag saker som fungerar jättebra, inte allt är dåligt, men framförallt politiken förstör möjligheten för lärarna att förbättra situationen.

    Ang invandring. Inte invandring i sig är problemet utan att skolans värld och metoder fick inte anpassa sig till elever från olika kulturbakgrund. När jag som en 50 kg blond ung kvinna ber min 19 åriga elever från mellanöstern att göra något skrattar de bara, de har noll respekt. Om jag inte agerar som om jag hade auktorität. Men när jag gjorde det, skickade ut eleven som förstörde lektionen, gav kvarsittning, eleven fick inte jobba med dator utan på papper när hen använde datorn att kolla på footbollsmatchen under lektionstiden - då blev jag straffad. Jag tror inte att de ungdomarna är onda, utan att de förstår auktoritär ledning för att det är vad de får hemifrån. De har noll respekt när man bara ber och ler snällt. Men gång efter gång blev jag hotad med anmälning till Skolinspektion, t.ex.när jag tog bort skolans dator från eleven som inte gjorde skolarbete anklagade föräldrarna att deras barn får inte samma möjligheten att lära sig än resten av klassen. Rektorn backade mig aldrig. Jag vet att skolinspektionen utreder ingenting, eleven alltid har rätt, läraren får ta all skit. Jag bytte jobb rätt snabbt när jag insåg att politiken styr så mycket, att jag har noll chans att skapa ordning i mitt klassrum. Varje dag var bara att överleva utan att någon skadas i en förortsskola i Stockholm. Idag jobbar jag i en fantastisk elitskola i innerstaden, trivs hur bra som helst med motiverade elever. Tack vare skolsegregationen mitt problem är löst. Hjärtat blöder för det hela systemet men än så länge lärarna hjärntvättas på låg kvalité lärarutbildning, samhället har noll respekt för yrken och politiken styr istället av vetenskaplig forskning (inte politisk beställt forskning) kommer allt att vara detsamma.

    Lotta elever? Löjligt. Löser ingenting. Ytterligare ett politiskt sryrt steg mot fel riktning. Låter bra då den verkar motverka segregationen (det gör inte i längden) och man kan säga att man har gjort något utan att börja jobba med dem stora strukturella problemen som präglar det hela utbildningssystemet.

    Förlåt för långt inlägg.
    Tack för ett bra inlägg. Du är heller inte den enda läraren som vittnar om dessa problem. Det är så dåligt att rektorerna inte kan stå upp för lärare som du när ni försöker göra ert jobb i klassrummet! Detta beror nog ofta på att rektorsrollen har politiserats på senare år och att rektorerna måste förhålla sig till politiserade begrepp som "värdegrund" osv. istället för att se till att undervisningen i deras skolor fungerar på ett bra sätt.

    Tänk om utredaren Björn Åstrand hade kommit med förslag om att den här typen av rektorer kunde avskedas på stående fot istället!
  • Gråstrupig skogsrall
    furelise skrev 2020-04-29 06:01:33 följande:
    Just den här boken och författaren du länkar in är en stor del av problemet. Det han skriver är helt verklighetsförvänd politisk propaganda. Mot Björklund. Högerpolitiker är inte ett dugg bättre, alla frågor som gäller skolar har varit sönderpolitiserade. Jag fick chock när jag läste några kompletterande kurser på Stockholm Universitet för att få svensk lärarlegitimation - "forskning" som presenterades då var inget annat än politisk propaganda. Jag är legitimerade gymnasielärare, gick igonom utbildningen och jobbat i ytterligare två EU länder, jag kan inte beskriva med något annat ord än chock när jag insåg hur låg nivån i lärarutbildningen är och hur politiserad skolvärlden är i Sverige.

    Som jag ser har politikerna de senaste 20-25 åren konsekvent fattat dåliga beslut. Höger som vänster. Att Björklund kritiserade flumskolan hade han rätt i, den som skriver den här boken har också rätt i att kunskapskraven är helt orimliga att nå i många ämnen. Att kraven är hög betyder dock inte att undervisningens kvalité är också hög, det betyder bara att tok många elever är dömda till att misslyckas innan de har ens öppnat en bok. Som sagt har jag erfarenhet i två andra länder och tyvärr Sveriges skolsystem är långt sämst av dem tre. Självklart ser jag saker som fungerar jättebra, inte allt är dåligt, men framförallt politiken förstör möjligheten för lärarna att förbättra situationen.

    Ang invandring. Inte invandring i sig är problemet utan att skolans värld och metoder fick inte anpassa sig till elever från olika kulturbakgrund. När jag som en 50 kg blond ung kvinna ber min 19 åriga elever från mellanöstern att göra något skrattar de bara, de har noll respekt. Om jag inte agerar som om jag hade auktorität. Men när jag gjorde det, skickade ut eleven som förstörde lektionen, gav kvarsittning, eleven fick inte jobba med dator utan på papper när hen använde datorn att kolla på footbollsmatchen under lektionstiden - då blev jag straffad. Jag tror inte att de ungdomarna är onda, utan att de förstår auktoritär ledning för att det är vad de får hemifrån. De har noll respekt när man bara ber och ler snällt. Men gång efter gång blev jag hotad med anmälning till Skolinspektion, t.ex.när jag tog bort skolans dator från eleven som inte gjorde skolarbete anklagade föräldrarna att deras barn får inte samma möjligheten att lära sig än resten av klassen. Rektorn backade mig aldrig. Jag vet att skolinspektionen utreder ingenting, eleven alltid har rätt, läraren får ta all skit. Jag bytte jobb rätt snabbt när jag insåg att politiken styr så mycket, att jag har noll chans att skapa ordning i mitt klassrum. Varje dag var bara att överleva utan att någon skadas i en förortsskola i Stockholm. Idag jobbar jag i en fantastisk elitskola i innerstaden, trivs hur bra som helst med motiverade elever. Tack vare skolsegregationen mitt problem är löst. Hjärtat blöder för det hela systemet men än så länge lärarna hjärntvättas på låg kvalité lärarutbildning, samhället har noll respekt för yrken och politiken styr istället av vetenskaplig forskning (inte politisk beställt forskning) kommer allt att vara detsamma.

    Lotta elever? Löjligt. Löser ingenting. Ytterligare ett politiskt sryrt steg mot fel riktning. Låter bra då den verkar motverka segregationen (det gör inte i längden) och man kan säga att man har gjort något utan att börja jobba med dem stora strukturella problemen som präglar det hela utbildningssystemet.

    Förlåt för långt inlägg.
    Tack för ett bra inlägg. Du är heller inte den enda läraren som vittnar om dessa problem. Det är så dåligt att rektorerna inte kan stå upp för lärare som du när ni försöker göra ert jobb i klassrummet! Detta beror nog ofta på att rektorsrollen har politiserats på senare år och att rektorerna måste förhålla sig till politiserade begrepp som "värdegrund" osv. istället för att se till att undervisningen i deras skolor fungerar på ett bra sätt.

    Tänk om utredaren Björn Åstrand hade kommit med förslag om att den här typen av rektorer kunde avskedas på stående fot istället!
Svar på tråden Lottning av skolplats är fel väg att gå