furelise skrev 2020-04-29 06:01:33 följande:
Just den här boken och författaren du länkar in är en stor del av problemet. Det han skriver är helt verklighetsförvänd politisk propaganda. Mot Björklund. Högerpolitiker är inte ett dugg bättre, alla frågor som gäller skolar har varit sönderpolitiserade. Jag fick chock när jag läste några kompletterande kurser på Stockholm Universitet för att få svensk lärarlegitimation - "forskning" som presenterades då var inget annat än politisk propaganda. Jag är legitimerade gymnasielärare, gick igonom utbildningen och jobbat i ytterligare två EU länder, jag kan inte beskriva med något annat ord än chock när jag insåg hur låg nivån i lärarutbildningen är och hur politiserad skolvärlden är i Sverige.
Som jag ser har politikerna de senaste 20-25 åren konsekvent fattat dåliga beslut. Höger som vänster. Att Björklund kritiserade flumskolan hade han rätt i, den som skriver den här boken har också rätt i att kunskapskraven är helt orimliga att nå i många ämnen. Att kraven är hög betyder dock inte att undervisningens kvalité är också hög, det betyder bara att tok många elever är dömda till att misslyckas innan de har ens öppnat en bok. Som sagt har jag erfarenhet i två andra länder och tyvärr Sveriges skolsystem är långt sämst av dem tre. Självklart ser jag saker som fungerar jättebra, inte allt är dåligt, men framförallt politiken förstör möjligheten för lärarna att förbättra situationen.
Ang invandring. Inte invandring i sig är problemet utan att skolans värld och metoder fick inte anpassa sig till elever från olika kulturbakgrund. När jag som en 50 kg blond ung kvinna ber min 19 åriga elever från mellanöstern att göra något skrattar de bara, de har noll respekt. Om jag inte agerar som om jag hade auktorität. Men när jag gjorde det, skickade ut eleven som förstörde lektionen, gav kvarsittning, eleven fick inte jobba med dator utan på papper när hen använde datorn att kolla på footbollsmatchen under lektionstiden - då blev jag straffad. Jag tror inte att de ungdomarna är onda, utan att de förstår auktoritär ledning för att det är vad de får hemifrån. De har noll respekt när man bara ber och ler snällt. Men gång efter gång blev jag hotad med anmälning till Skolinspektion, t.ex.när jag tog bort skolans dator från eleven som inte gjorde skolarbete anklagade föräldrarna att deras barn får inte samma möjligheten att lära sig än resten av klassen. Rektorn backade mig aldrig. Jag vet att skolinspektionen utreder ingenting, eleven alltid har rätt, läraren får ta all skit. Jag bytte jobb rätt snabbt när jag insåg att politiken styr så mycket, att jag har noll chans att skapa ordning i mitt klassrum. Varje dag var bara att överleva utan att någon skadas i en förortsskola i Stockholm. Idag jobbar jag i en fantastisk elitskola i innerstaden, trivs hur bra som helst med motiverade elever. Tack vare skolsegregationen mitt problem är löst. Hjärtat blöder för det hela systemet men än så länge lärarna hjärntvättas på låg kvalité lärarutbildning, samhället har noll respekt för yrken och politiken styr istället av vetenskaplig forskning (inte politisk beställt forskning) kommer allt att vara detsamma.
Lotta elever? Löjligt. Löser ingenting. Ytterligare ett politiskt sryrt steg mot fel riktning. Låter bra då den verkar motverka segregationen (det gör inte i längden) och man kan säga att man har gjort något utan att börja jobba med dem stora strukturella problemen som präglar det hela utbildningssystemet.
Förlåt för långt inlägg.
Tack för ett bra inlägg. Du är heller inte den enda läraren som vittnar om dessa problem. Det är så dåligt att rektorerna inte kan stå upp för lärare som du när ni försöker göra ert jobb i klassrummet! Detta beror nog ofta på att rektorsrollen har politiserats på senare år och att rektorerna måste förhålla sig till politiserade begrepp som "värdegrund" osv. istället för att se till att undervisningen i deras skolor fungerar på ett bra sätt.
Tänk om utredaren Björn Åstrand hade kommit med förslag om att den här typen av rektorer kunde avskedas på stående fot istället!