• Längtare

Bli gravid i Corona tider?

Hej! Jag & sambon har planerat att sluta med preventivmedel nu i maj. Jag har velat ha barn i ca 3 år men han har inte känt sig redo. Så nu äntligen skulle det vara dags! Men så har ju coronapandemin härjat ett tag. Jag vill höra era tankar runt det.. en barnmorska har ju gått ut i expressen & sagt att man ska vänta om man kan. Men pratade med en annan som sa att äsch, det påverkar inte barnet.

Men så tänker jag att på alla undersökningar vill man ju ha med sig blivande pappan osv, sen är det ju inte förrens nästa år bebisen kommer. Hur tänker ni???

• Svar på tråden Bli gravid i Corona tider?
  • velig13

Jag tycker att ni ska vänta till efter sommaren för att se utvecklingen om ni inte har särskilda skäl som tex ålder eller att ni ska få ivf. Kan ni vänta så tycker jag ni ska göra det. Se till att försöka njuta av sommaren så gott det går!

Är själv gravid i v 23 och ser inte fram emot att förmodligen behöva genomgå ett kejsarsnitt där min sambo måste gå hem efter uppvaket. Känns jättejobbigt

• velig13

Tex så fick min sambo inte ens vara med på rutinultraljudet :(

• kolsyrade

Vi började försöka på allvar nu i april, och kör på trots corona. Man vet ju aldrig hur lång tid det kan tänkas ta, och precis som du har jag väntat länge på att maken ska bli redo. Orkar inte vänta en sekund till. Dessutom gör det här lugna coronalivet att vi längtar mer efter barn än någonsin :) 

• velig13
    kolsyrade skrev 2020-04-26 11:48:54 följande:

Vi började försöka på allvar nu i april, och kör på trots corona. Man vet ju aldrig hur lång tid det kan tänkas ta, och precis som du har jag väntat länge på att maken ska bli redo. Orkar inte vänta en sekund till. Dessutom gör det här lugna coronalivet att vi längtar mer efter barn än någonsin :) 

Som gravid i Coronatider kan jag säga att det inte är särskilt mysig. Det är tråkigt och man är rätt isolerad eftersom det kanske inte är superbra att riskera att bli sjuk.

Ingen får vara med på undersökningar hos barnmorskan eller ultraljud och förlossningens eftervård på avdelning får man vara själv. Dessutom kan det bli ännu mer begränsningar inom vården varnas det för.

Ni gör som ni vill såklart men hade jag varit i samma sits så hade jag väntat (är mer än halvvägs igenom så nu är det bara att stå ut).
  • kolsyrade
    velig13 skrev 2020-04-26 12:32:33 följande:
    Som gravid i Coronatider kan jag säga att det inte är särskilt mysig. Det är tråkigt och man är rätt isolerad eftersom det kanske inte är superbra att riskera att bli sjuk.

Ingen får vara med på undersökningar hos barnmorskan eller ultraljud och förlossningens eftervård på avdelning får man vara själv. Dessutom kan det bli ännu mer begränsningar inom vården varnas det för.

Ni gör som ni vill såklart men hade jag varit i samma sits så hade jag väntat (är mer än halvvägs igenom så nu är det bara att stå ut).
    Vi är i princip isolerade sedan sex veckor tillbaka, så tråkigt har vi redan. Jag förstår att det är jobbigt att vara halvvägs igenom! Det är ju omöjligt att planera livet, vad som helst kan hända. 

Förhoppningsvis ser det bättre ut om ett par månader när det om vi har tur är dags för oss att börja gå till mvc. Vi har dessutom barnmorska i familjen så känner  mig trygg. Tror att medföljande fortfarande får komma med till ultraljud i alla fall här i Stockholm även om det såklart kan förändras. 
  • Anonym1891
    kolsyrade skrev 2020-04-26 12:46:08 följande:

Vi är i princip isolerade sedan sex veckor tillbaka, så tråkigt har vi redan. Jag förstår att det är jobbigt att vara halvvägs igenom! Det är ju omöjligt att planera livet, vad som helst kan hända. 

Förhoppningsvis ser det bättre ut om ett par månader när det om vi har tur är dags för oss att börja gå till mvc. Vi har dessutom barnmorska i familjen så känner  mig trygg. Tror att medföljande fortfarande får komma med till ultraljud i alla fall här i Stockholm även om det såklart kan förändras. 

Tror inte någon får följa med på ultraljuden här i Stockholm. Vår dotter som är 1,5 ska göra ett ultraljud på sina njurar i maj och bara en av oss föräldrar får följa med.

För övrigt så försöker vi med ett syskon oavsett corona då vi inte vill att det ska skilja för mycket mellan dottern och ett eventuellt syskon.
  • Längtare

Det är ju det är jag längtar ihjäl mig. Har på riktigt räknat dagar, nästan timmar på att dom här plåsterna ska åka. Tänker på att bli gravid & barn & bebisgrejer ungefär varannan minut ???? haha. Men självklart fattar jag att man självklart kommer vara mer orolig om Corona situationen blir värre.. Jag vet inte. Jag är så kluven!

• Waloria

Jag är också jättesugen på barn men är såå rädd för att behöva gå på ultraljud och sådant själv att jag faktiskt inte vågar skaffa barn! Vill dels känna att jag delar graviditeten med min partner och gå på ultraljud tillsammans osv men också att ifall något skulle vara fel skulle jag aldrig i mitt liv vilja vara själv och ta emot den faktan på ett ultraljud ensam. Önskar det gick att veta när det här är över ungefär.... 

• Längtare

[quote=80362531][quote-nick]Waloria skrev 2020-04-26 20:39:11 följande:[/quote-nick]Jag är också jättesugen på barn men är såå rädd för att behöva gå på ultraljud och sådant själv att jag faktiskt inte vågar skaffa barn! Vill dels känna att jag delar graviditeten med min partner och gå på ultraljud tillsammans osv men också att ifall något skulle vara fel skulle jag aldrig i mitt liv vilja vara själv och ta emot den faktan på ett ultraljud ensam. Önskar det gick att veta när det här är över ungefär.... [/

Jag fattar... tänker också så. Vi får hålla tummarna att det snart är över!!

• velig13
    kolsyrade skrev 2020-04-26 12:46:08 följande:

I Stockholm får inte medföljande följa med nej. Eftersom jag bor där så vet jag det.
  • Längtare

Nej anhörig får inte följa med här i södra Sverige heller. & det vill man ju såklart. Men endel säger att toppen av smittan kommer nås nu i maj & endel säger att det kommer ske i höst. & jag kan inte vänta tills dess, blir galen haha! På riktigt.

• snutt

Jag personligen hade väntat. Hade jag vetat hur det skulle bli med denna pandemi så hade jag önskat att vi väntat. Alla kurser är inställda, ingen doula kommer få vara med, jag går på alla mvc-grejer själv. Tillhör redan en riskgrupp och har gått hem från jobbet för att isolera mig fram till bf. Det är inte roligt alls men man måste ju acceptera det, är redan nu i v 32 så lite sent att ångra. Har inte träffat min familj sen 28e december och kommer inte träffa någon förrän det verkligen lugnat sig om ens då. Vi har redan nu gjort upp en reservplan för dop då vi har äldre att ta hänsyn till, detta är såklart ett mindre problem men ändå. Det blir inte som man tänkt, det blir det aldrig men från att man tänkt: det kanske blir snitt, sätesbjudning eller för tidig födsel till han kommer inte få vara med om han är minsta snorig, det är ganska stort. Förutom då allt annat som ställs in.

• Mph94

Jag och min sambo kör på.

Ser man till hur det har utvecklats i andra länder så tror jag absolut inte att toppen kommer i höst utan snarare nu i maj. Om jag nu blir gravid i maj så ska det förhoppningsvis ha lugnat sig till första ultraljudet eller iallafall andra och sedan vara över tills det är dags för bf.

Det ända är ju att man får se till att inte bli sjuk. Men det kan jag inte bli i vilket fall då jag jobbar på sjukhuset och behöver vara frisk! Så jag är inte så orolig.

Svar på tråden Bli gravid i Corona tider?