Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

KillBill skrev 2020-06-28 11:06:15 följande:

Det enkla svaret är att vi testar så många fler än tidigare. De allra flesta som konstateras ha smittan i de tester som görs nu har milda eller inga symtom och antalet allvarligt smittade minskar hela tiden. Hade WHO tagit hänsyn till detta borde vi inte funnits med på listan.

Konsigt, jag citerade inlägg #2779 men det kom inte med.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 12:17:49 följande:
    Hittar du också siffror på antalet intensivvårdade patienter under de här perioderna? Det är ju det som gör coronaviruset så exceptionellt, andelen smittade som behöver intensivvård för att överleva.

Den överdödlighet som är följden av tidigare års influensor har drabbat äldre människor och äldre människor klarar ofta inte av intensivvård. I detta avseende är det inte så stor skillnad mellan vanlig influensa och covid 19.

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 12:14:10 följande:
    Om jag tänker resa till ett annat land och spendera en vecka där, så är det andelen smittade i samhället under den veckan som är relevanta siffror för mig. Det har absolut ingen betydelse om kurvan är på väg upp eller ner. Så ja, Sverige bör finnas kvar på listan över högriskländer.

Finland testar nu alla med symptom och hittar under 20 fall per dag. Sverige har inte kapacitet att testa alla, och hittar ändå över 1000 fall per dag.

Se svaret från FDFMGA. Syftet med WHOs lista är att belysa vilka länders sjukvård som pga av smittoläget kan få svårt att klara av sitt uppdrag. I Sverige minskar antal patienter som behöver sjukhusvård och Sverige borde alltså inte funnits med på listan.

• KillBill
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-06-28 13:05:54 följande:
    Om WHO inte ska basera risker utifrån antal smittade vad ska då gälla? Hur Sveriges sjukvård ser ut i dagsläget ger ingen garanti för hur läget är om några veckor. Ett ökat antal tester kan inte påvisa mängden av de positiva som kommer ha behov av sjukvård, men för var smittad person som har möjlighet att föra smittan vidare till andra ökar risken att betydligt fler kommer behöva sjukvård.

Antalet patienter som behöver sjukhusvård/intensivvård har minskat och är idag bara ca 25 % av när Sverige hade som flest intensivvårdade. Dessutom fortsätter antal allvarligt smittade att minska.  Det finns egentligen ingenting som pekar mot att sjukvården inte skulle klara sitt uppdrag.

• KillBill
    Dr Nail skrev 2020-06-28 14:13:40 följande:
    Tänkte mest att han skjuter sig själv i foten. En nations ledare måste vara medveten om vilka signaler hen sänder, för de väger tyngre än ord.
    Av bilden framgår att Tegnell håller en armlängs avstånd till omgivningen så jag förstår inte vad som är ditt problem..

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 18:19:48 följande:

Jag uttryckte mig lite otydligt. Alltså: Andelen smittade av influensa som överlever tack vare intensivvård, hur stor är den?

Vet inte. Det ör nog ytterst få influensasjuka som får intensivvård. Äldre människor dör utan att att erbjudas den typen av vård (eftersom de ändå inte skulle klara av den).
  • KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 18:44:54 följande:
    Så då är vi alltså överens om att det är ovanligt att personer i arbetsför ålder intensivvårdas pga influensa. Det torde vara därför samhällen inte har stängt ner under influensaepidemierna. Det har inte behövts, sjukvården har räckt till för alla som behöver den.

Hur menar du? Den svenska strategin har gått ut på att intensivvården skulle klara sitt uppdrag och det har den gjort utan en total lock down.

• KillBill
    Anonym (ABC) skrev 2020-06-28 19:39:20 följande:
    Covid-19 har jämförts med influensa otaliga gånger. ?Varför stänger man inte ner när folk dör i influensa?? Du själv jämförde antalet döda i influensa under perioder då alla har levt som vanligt med antalet döda i covid-19 då folk håller avstånd, tvättar händerna, undviker kollektivtrafik, jobbar hemifrån osv.

Väldigt många larmrapporter har jag sett. Det senaste handlade om att man inte hinner testa alla. Och hur är det med all annan sjukvård?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2ye5/planerad-vard-i-stockholm-skjuts-upp-igen

Vård som inte är akut skuts upp men det är väl inget större problem? En total lock down hade inneburit att massa saker i samhället hade behövts skjutas upp.

När det gäller testandet så har det ökat hela tiden. Sjukvårdsregionerna har inte kommit upp i Regeringens målsättning när det gäller testandet men är i i princip uppe i Finlands nivå.

Jag förstår fortfarande 
    inte hur du kunde koppla behovet av en lock down till akutvårdsplatserna. Sverige har klarat akutsjukvården utan lock down.

• KillBill
    FDFMGA skrev 2020-06-29 22:18:35 följande:

En betydligt mer intressant aspekt än sifferexercis är Karolinska institutets forskning som visar att man dels kan vara immun via antikroppar och dels via T-celler.

Det hade väl iofs många redan gissat - men trots allt är det bra med en trovärdig förklaring till att vi sedan länge uppnått partiell immunitet i Stockholm, vilket ju också är skälet att andelen smittade kontinuerligt har minskat under en längre tid i Stockholm.

Till hösten så finns det ju då möjlighet för folk i grannländerna att söka skydd i Stockholm om smittan blossar upp i Norge, Finland eller Danmark.

Ja, om folk i dessa länder tillåts lämna landet, förstås.

Ja tänk! Sedan skulle det vara obetalbart om det till slut visar sig att det är Johan Giesecke som hade rätt
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin