Anonym (ABC) skrev 2020-12-16 21:42:11 följande:
Vad ska Sverige göra nu när sjukhusen fylls? Enligt den gängse strategin alltså? Börja välja vilka som inte ska få sjukhusvård?
Är hushållskarantänen olaglig?
Som vanligt betyder i det här sammanhanget likadant som alla andra i samhället.
Diverse citat:
Folkhälsomyndighetens rekommendationer är hittills att personer som rest i drabbade länder kan leva som vanligt om de inte uppvisar luftvägssymtom som hosta, andningssvårigheter eller feber.
lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/03/va.../
Hon påpekar att det till exempel inte är helt klarlagt att viruset verkligen inte kan smitta under inkubationstiden. Därför är Jun Wang Hjelm förvånad över att personer som kommit hem från Kina uppmanas att gå till jobbet direkt efter hemkomsten.
lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/02/ov.../
Jag ifrågasätter Folkhälsomyndighetens råd att människor som är direkt hemkomna från extrema högriskområden som Iran eller norra Italien ska återgå direkt till arbetet och i övrigt vanliga aktiviteter, i synnerhet om de arbetar med människor som har hög risk att dö i en eventuell infektion.
Påståendet att asymtomatiska bärare inte är smittsamma är mycket kontroversiellt.
lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/full.../
Vad menar du med detta:
Som vanligt betyder i det här sammanhanget likadant som alla andra i samhället.
Jag citerar den del av ditt tidigare inlägg där du skriver att symptomfria ska leva som vanligt - du menar alltså att de symptomfria ska leva med social distansering, undvika att träffa nya människro, jobba hemma om möjligt.. och följa alla andra restriktioner som rekommenderas.. Jaha.. vad skulle alla symptomfria göra om de inte följde rekommendationerna?
Åter igen.. har du läst smittskyddslagen? det verkar som en stor del av de villkor som gäller för myndigheter, regering, riksdag och privatpersoner i Sverige har undgått dig.
Sen är ordvalet lätt att missförstå, som vanligt lever ingen längre i Sverige. Alla lever med restriktioner. För tydlighetens skull föreslår jag att du slutar skriva att människor lever som vanligt.
Jag har många finska kollegor jag pratar med och jag missförstår dem inte trots finlandsvenska eller finsk svenska, men detta med att folk skulle leva som vanligt inser jag att jag har missförstått tidigare då du skrivit det - eller egentligen har jag inte missförstått det du skrivit, men det du avsåg att uttrycka.
Men kom igen nu och läs upp dig på smittskyddslagen nu så du kommer in i matchen och förstår vidden av de problem du påtalar.
Anonym (ABC) skrev 2020-12-16 00:45:30 följande:
...
Man kunde ha infört hushållskarantän för att minska den presymptomatiska smittspridningen. Men eftersom man menade att den smittspridningen var obetydlig, så gjorde man inte det. Tvärtom så uppmanade man alla symptomfria att leva som vanligt.
.....