FDFMGA skrev 2020-09-03 12:20:08 följande:
Politikens UPA. utan personligt ansvar.
Uppsägningarna av personal inom sjukvården i Region Stockholm kommer att fortsätta nu i höst, alltså inom den offentligt drivna delen av sjukvården, samtidigt som den andel av sjukvårdsbudgeten som går till privata vårdinrättningar kommer att öka.
KD är ett av flera partier som retoriskt försvarar uppsägningarna med att de offentliga sjukhusen har fått en budget och att det inte ingår i politikerrollen att ha synpunkter på om ett sjukhus måste säga upp personal för att försöka klara budgeten.
Själv jobbar jag på ett företag som har tecknat privata sjukvårdsförsäkringar för oss anställda. En försommar testade jag skillnaden. Jag ringde min offentliga vårdcentral, förklarade mitt ärende, på vilket sätt jag var sjuk och fick reda på att jag kunde få en tid till hösten efter semestrarna. Därefter ringde jag företaget som hanterar min sjukvårdsförsäkring - där beklagade man att jag kunde få tid först nästa dag hos en privat vårdgivare.
Det är tragiskt att sjukvården fungerar utmärkt för oss som är priviligierade - men mycket illa för dem som måste gå genom primärvårdens vårdcentraler.
Angåeånde äldrevården i Stockholm så är ju KD direkt ansvariga för den. Jag såg en intervju med Ebba Busch där hon förklarade att partiet inte var helt utan skuld.
Hon är inte precis blygsam och alltid lika angelägen om att få kasta första stenen - ehuru hon borde ha mycket att blygas över.
Intressant. Samma sak här. Jag kollade idag om det går att få en läkartid. Det är en liten grej som inte är akut, men jag kan inte dra ut på det för alltid. Numera kan man ju logga in på 1177 och kolla själv om/när man kan boka en tid (bra system iofs).
Bokningskalendern började med december 2020 - jag tänkte, nåja, det är ju inte så bråttom, då får det väl ta tre månader. Men icke! Ingen dag i december gick att klicka på. Jag kollade nästa månad, januari - inte heller! Sedan såg jag att det stod något om att man i nuläget inte kan erbjuda icke-akuta läkartider. Vad 17?????
Precis samma erfarenhet som du har med den privata företagshälsovården har jag ju ifrån tyska sjukvården. Där går man till läkare samma dag, eller senast nästa dag. Och jag har aldrig hört att någon behövt vänta på en operation. Så varför är det som i ett U-land, här i Sverige?