Anonym (ABC) skrev 2020-08-30 22:19:32 följande:
www.tv4.se/nyheterna/klipp/förslaget-karantän...
Här ett konkret förslag på hur man skulle kunna minska risken för att smittan tar sig in på äldreboenden.
Karantän för närkontakter är något som jag har nämnt flera gånger, så nej, jag är inte ointresserad av frågan.
Vad anser du om förslaget?
Få vill prata om detta tyvärr, men man bör prata mer om det.
Finner intresset här till det närmaste obefintligt, och du är en av få som visat det intresset.
Vilket är lusigt då det är så många äldre som dött.
Dock är det en galet svår och jobbig fråga.
Men ett förslag som kan hjälpa lite, det är att man tar bort karensdagen runt November varje år, och sen mot Mars/April så kan man dra tillbaka den igen.
Det borde ge en chans att fånga upp en patogen, och speciellt en okänd en.(Med tillhörande blodprov)
Förslaget funkar nog bra nu vid konstaterad smitta.
Jag tänker lite mer i framtiden och med nya patogener.
Menar då att nu vet vi vad det handlar om vi detta laget.
Man låter som ett okey förslag, jag bara antar det handlar om sjukvårdspersonal elelr gäller det alla?
Vad mer kan man göra tro?
Kanske en bättre plan är smittan slår till, så man kanske mer försöker skapa boenden där bara smittade förekommer.
Ökad genomförande av den basala vårdhygienen, den saker är 100% säker.
Men någon som har koll på vad den ligger på idag, vet den startade på HEMSKA OCH URUSLA 47%, för sen vara runt 70%(vart länge sedan jag uppdatera den)
Nått mer ifrån toppen av huvudet?
Finns säkerligen fler saker man kan göra, sen en bättre beredskap bakom.
Vilket uppenbarligen har varit dålig, inte säkert den i sig drabbar äldre helt eller ens nära, men krävs för den större bilden och gjuta lugn när väl en pandemi slår till.