FDFMGA skrev 2020-06-07 15:42:32 följande:
Du menar att det är fel att påtala att även partiledaren för SD nu ansluter till den skara som tror och förkunnar sin tro att allt är Anders Tegnells fel.
Det gör inte jag, jag anser att det är fel att kritisera kritiken när den är förenklad, personfixerad och populistisk.
Den kritik som undanber sig kritik är sällan väl underbyggd, därmed inte sagt att det inte finns kritik som förmår att handskas med fler än en variabel i stället för en konstant.
Själv tycker jag att vi i Sverige mot bakgrund av ett synnerligen uselt utgångsläge sett till den beredskap vi hade inför pandemier och en miserabelt skött äldreomsorg i många kommuner har lyckats ganska bra.
Vi har med utgångspunkt från rekommendationer - eller om man så vill vädjanden till vanligt folkvett - och utan trixande med statistik lyckats hålla nere smittspridningen så att överdödligheten inte är högre än den var 1993 när influensan härjade.
Det är naturligtvis mycket tragiskt att så många personer som borde ha skyddats av äldreomsorgen dött, men det finns ju en del som tyder på att det kommer att bli politiskt omöjligt i framtiden att sätta äldre på undantag i omänskliga miljöer.
Och sist men inte minst, sedan vecka 15 minskar antalet som dör i covid-19 i Stockholm kontinuerligt och markant, och detta trots att många har blivit mer slarviga med att följa rekommendationerna. En trolig delförklaring till detta är att smittspridningen här dämpas av att så många inte längre är mottagliga för sjukdomen.
Kortfattat:
Nej, men att insinuera om att det finns ett starkt samband mellan att vara kritiker och sverigedemokrat,( i syftet att kategorisera de flesta kritiker och på så vis lyckas tysta debatten). Vilket jag redan skrev om i tidigare inlägg.
Att sverigedemokrater är kritiska till allt regeringen tar sig för är inget nytt. De hade varit lika kritiska om regeringen hade valt att stänga ner landet. Det är retoriken bakom att använda sig av sverigedemokraterna som jag opponerade mot.
Om det har någon betydelse är jag lika kritisk mot det personliga drev som förts mot Tegnell som okvädesord, hot och andra vidrigheter. Det vill säga personangrepp mot den som endast för myndighetens talan. Jag ogillar starkt lynchmobbar i alla former.
Jag vet att du flertalet gånger hävdat gruppimmunitet i Stockholm. Ingen kan ha undgått det vid det här laget. Trevligt för er Stockholmare om det är så - men alla svenskar bor tyvärr inte i Stockholm.