Anonym (man) skrev 2020-12-03 15:59:38 följande:
Absolut, men bara kunskap hjälper inte ett skit. Det är inte förrän man omsätter kunskap i handling som man får någon effekt.
Men det är det steget du inte riktigt verka förstå utan verkar tro att det räcker med att bara rabbla upp lagar och hinder så är det klart.
Det påminner mig lite och ledarskapet på mitt tidigare jobb som på allvar trodde att bara de ritade en powerpoint och drog några streck så var det klart. Att någon sen skulle omsätta det i handling verkade inte riktigt finnas med i deras världsbild.
Om det blev succé så klappade de varandra i ryggen och firade sin egen förträfflighet. När det gick åt helvete så satte det sig genast ner och diskuterade hårt om pilarna skulle dras olika och kanske dela upp några bubblor och dra streck mellan dem...för det skulle ju lösa allt. Man tog in 2 nya paragrafryttare som kunde hjälpa dem rita om bubblorna.
Under tiden de diskuterade och ritade powerpoints så löste folk på arbetsgolvet problemet själva... givetvis ansåg ledningen att det var helt och hållet deras egen förtjänst och firade varandras förträfflighet och kunskaper.
Du drar förhastade slutsatser om vad jag verkar tro eller förstå - det kan jag helt säkert läsa mig till i din text fetad och understruken ovan. Hur kan man tro sig vara så säker på vad andra kan och vet? Proctors superstarka teblad kanske?
.
Men med tanke på att en tidigare fråga uppfattades som allt annat än en fråga kanske jag inte ska tro så mycket mer? (frågetecken!)
Kunskap och handling går hand i hand - en hel del av kritikergruppen i tråden vill ju ha handling utan bakomliggande kunskap - för att sen klaga på ALLT.
Det var väl 'föredettingen' som han kallas i tråden som försökte säga någonting om att det inte gick att förlita sig på expertmyndigeheter för då förlorade politkerna förtroende...
I detta fall är ju alla expertmyndigheter och experter i allmänhet lika okunniga och vilsna, men för de som vill ha någon som inger förtroende (utan att ha på fötterna) är säkert vägen som 'föredettingen' förespråkade en lisa för oroliga själar.
Andra vill veta vad som ska göras innan det sätts igång och görs - det händer att en del saker som görs utan tillräcklig kunskap går fel, precis som det händer att saker som görs med kunskap går fel. Men därifrån till att göra saker utan kunskap eller mot kunskap är steget långt.
Vad dina chefer höll på med verkar du också veta väldigt mycket om, men jag är undrar om deras verksamhet och aktiviteter och det du beskriver som brister passar in på svensk förvaltningsmodell avseende regering/rikdsdag/myndigheter/regioner/kommuner, vårdgivare och annan privat eller offentlig verksamhet.
Vilken organisationsteori som låg till grund för den verksamhet du berättar om har jag ingen aning om, men på många platser i Svenska organisationer ses det som en styrka att personalen som står närmast den operativa verksamheten löser de uppgifter som verksamheten behöver lösa. Att cheferna lyckades få de anställda att utveckla verksamheten kan enligt vissa ses som en styrka i organisationen. Men det kan ju också ses som en svaghet om man anser att cheferna vet bäst och ska lösa allt. Det brukar vara lite olika typ av chefsskap som behövs inte bara för olika personlighetstyper utan också för olika erfarna anställda.