FDFMGA skrev 2020-05-04 16:55:05 följande:
Jag tror inte att mina fördomar riktar sig mot den ganska stora andel invandrare som jobbar inom äldrevården, utan snarare mot follk som haft de bästa av förutsättningar att lära sig hur vårt samhälla fungerar men trots detta inte kan förstå de enklaste sammanhang.
Jag kan förstå att den där anonyma navelpetaren som dras till alla trådar där hen får hata Sverige inte har någon kunskap om hur ett samhälle fungerar - det kan man ju knappast ha om man aldrig kommit ut i arbetslivet och bara levt på bidrag. Men vanligt folk borde man väl kunna begära att de ska begripa vad det innebär ur smittskyddsaspekt att en person som har hemtjänst kan möta hur många olika personer som helst under en vanlig vecka - eller att även arbeten inom hemtjänst och äldrevård kräver utbildning och erfarenhet.
Jag har lite svårt för lättingens förakt för utbildning och min fördom yttrar sig mest som att jag utgår från att lättingar som menar att det bara är attt plocka in outbildad personal inom hemtjänst och äldrevård aldrig någonsin själva skulle klara av sädana arbeten.
Timvikarierna inom äldreomsorgen rings in när det finns behov. De vågar knappast neka att tacka ja till ett pass, de har knappast råd att stanna hemma om de känner sig sjuka. De får ingen sjuklön, utom en försumbar liten andel av timvikarierna som Stockholm nu under coronakrisen erbjuder flera veckors tjänst och därmed sjukersättning om de blir sjuka.
Det skulle faktiskt kunna vara en nyttig erfarenhet för många lättingar av svensk etnicitet att få känna på hur det känns att vara helt beroende av arbetsgivarens godtycke. "Jaså, det passar inte jobba idag. Nåja, vi har många andra som brukar visa lite större intresse. Hej då"
Timvikarier får de första veckorna sjukpenning baserat på antal inbokade pass. Oftast jobbar de via en vikariebank som sköts på en plattform online, jag har själv bokat in timvikarier. Det är ett värdelöst system, men efter inledande sjukperiod har de oftast rätt till sjukpenning från försäkringskassan som alla andra. Hade varit en enkel sak att införa vanlig sjuklön första veckorna för timanställda, så många är de ju inte heller. Annars kan ju timvikarierna vara lite fula och boka in pass trots sjukdom och sedan sjukanmäla sig samma dag.
Sedan i övrigt är det dina vanliga förolämpningar som styr resten av inlägget, jag antar att du syftar till mig på något sätt eftersom du citerar mig? Det är i alla fall inte applicerbart på mig.