Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Enligt den statistik jag sett smittas de flesta i hemmet eller på jobbet.
En del har även smittats vid besök på affär etc. Så att stänga affärer ger också ett bidrag, även om det inte är det viktigaste.
Min uppfattning är lika med vad som offentligt bekräftats, jag har inga egna teorier.
I lockdown länder har det även varit begränsat hur många gäster från andra hushåll man får ha hemma, typ 1, 2, 4 eller så. Detta har det ofta fuskats med, och detta har gett upphov till mera smitta.
Det finns statistik som visar att lockdown har haft stor effekt på antal smittade och döda.
På restaurangerna har man inga namnlistor, så en stor del av smittspridningen som sker där kommer att falla i kategorin okänd smittkälla. Följande siffror har smittspårningen i Finland tagit fram:
Smitta i restaurangverksamhet, veckorna 1-7:
78 tillfällen då minst 10 personer har exponerats.
Sju smittkedjor med minst 10 smittade.
Totalt 451 smittade.
Helsingfors, veckorna 1-4:
75 exponeringsttillfällen, 40 i matrestauranger, 35 i barer.
Vid ett av dessa tillfällen blev 24 av 30 personer smittade, de kom från fem olika sällskap.
En studentfest i på en restaurang i mellersta Finland ledde till minst 100 smittade.
Enligt en artikel i Science som baserar sig på data från 41 länder kan man minska smittspridningen med 31% genom att stänga restauranger och annan verksamhet med hög risk för smittspridning. Effekten är ungefär lika stor som den man uppnår genom att stänga ner allt utom mataffärer och apotek.
www.iltalehti.fi/koronavirus/a/6d573501-cd41-40d1-bbef-92831ff2ea81