Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Padirac skrev 2020-07-28 13:19:38 följande:
Jag tror att kunskapsläget om Covid19 säger detta:Om du tvålar in dig ordentligt (eller tvättar kroppen med handsprit ! ) så 'dör' viruset.
I höga temperaturer 'dör' viruset - där höga temperaturer är högre än 60 grader
I torr miljö försvagas viruset
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/04/dor-viruset-i-bastun-far-jag-ersattning-om-jag-satts-i-karantan-har-finns-31-svar
Vilken sorts mask WHO pekar på som lämplig där trängsel inte kan undvikas vet jag inte.
Om masker ska läggas 'på hög' för att kunna återanvändas kan de inte ligga i en hög där viruset kan kontaminera de masker som först lades i högen. Hela hanteringen av masker som skall återanvändas kräver en hel del för att masker som ev har virus på sig inte skall komma in i luftvägarna.
Rotationen av tvättbara masker kräver ett omsorgsfullt utarbetat schema och säger förvaring under tiden...
Engångsmasker ska också hanteras på sitt sätt iom hur länge de kan bäras innan de inte länge har någon effekt,
De säger ju här också att man måste tvätta över 60 grader när det gäller virus. Och jag minns att det brukar vara rekommendationen även när det gäller andra virus. Man ska alltid tvätta i 90/95 grader, eftersom 60 grader helt enkelt är på gränsen och för osäkert.