FuckGoggleAskMe skrev 2020-07-06 19:06:50 följande:
Eftersom Sverige, och övriga nordiska länder, har erkänt högkvalitativa registerdata och omfattande erfarenhet i hur de används kan man spekulera i att en sådan underrapportering skulle kunna vara större i en del andra länder
Tycker ju själv att ovanstående citat inte bekräftar att grannländerna rapporterar annorlunda än Sverige.
Naturligtvis är inte rapporteringen identisk i världens alla länder, det vore ju underligt, men beträffande de nordiska länder tyder ju artikeln på att författaren anser att de har trovärdig rapportering. Men det vore väldigt konstigt om vissa andra länders sätt att räkna skilde sig med flera tusen från Sveriges sätt.
Andra länken du postade fungerar inte, får inte fram något.
Om inte källor på statistik på dödsfall per millioner invånare etc inte duger som källor för dig, eller aktuell, total dödssiffra för Sverige, kanske jag orkar hitta lite andra källor senare.
För övrig är din ton väldigt otrevlig, kommer det naturligt för dig, eller gjorde du en extra ansträngning?
hawthorne skrev 2020-07-06 19:17:02 följande:
Även här, vad du tycker och tror utefter ett citat och du dessutom applicerar det i ett annat och specifikt sammanhang så blir det bara generalknas i hela resonemanget.
Har du försökt gräva djupare än att bara tro?
Grejen är att rapporteringen skiljer sig åt så det går in te att jämföra rakt av på det sätt du försöker.
Där argumenterar tar slut tar nävarna vid. Kritikerna är svamliga och har argument som tomtar och tandfeer än sakargument. Självklart ska man då få höra att man är just svamlig.
Det är tydligt att du inte accepterar att höra fakta, om pandemin liksom sättet diskussionen förs på.
Men vill du ha en hövlig diskussion får du föregå med gott exempel. Så enkelt är det.
Ska väl revidera mitt inlägg då, ovanstående citat betyder att författaren anser att de nordiska ländernas rapportering är trovärdig och inte sämre än Sveriges. Om du tolkar det annorlunda, så ok, men jag uttryckte att jag tycker inte att detta stöder dina teorier. Försökt gräva djupare än att bara tro? Hahahaha, mitt jobb handlar bara om fakta och vetenskap ... här tros inget, men tycker det är trevligare att påpeka hur jag tolkar något än att rent ut säga att din tolkning är helt fel.
Det var ju frågan om tillförlitligheter hos rapporterna från grannländerna som diskuterades, så hur menar du att sammanhanget är annorlunda? Dessutom var det en artikel som du länkade till.
Nej det finns säkert inkorrekta siffror i alla länders rapporteringar, dvs det räknas lite olika, men att anse att Sveriges siffror är helt korrekta, och att alla länders siffror är mycket för låga, är ju lite ... intressant (kan ju inte säga att jag tror inte på detta, då klagar du väl på det).
Ok, så du tycker jag är svamlig, tack, då vet jag det. Tycker du att det är mina argument som tar slut så jag tar till nävarna, eller syftar du på dig? Oklart ...
Jag accepterar att höra fakta om pandemin från olika forskare, vetenskapsmän, experter etc men anser inte att diverse kommentarer från lekmän är fakta.