FDFMGA skrev 2020-05-06 11:23:57 följande:
Vården skulle säkert kunna fungara mycket bättre - men det innebär inte att man ska köpa resonemanget från någon som kvackar om att man prioriterar bort personer som skulle ha många, många år kvar att leva.
Anonym (man) skrev 2020-05-06 10:37:35 följande:
Jasså så nu är det helt plötsligt viktig med människoliv?. Nyss var ju ekonomin viktigare än liv.
Jag har inte sett någon här på FL som i de olika coronatrådarna påstått att ekonomi är viktigare än liv. Däremot har jag sett att det finns flera som förstått att en ekonomisk depression innebär att liv kommer att offas.
Just därför är Sveriges metod att föredra , anser jag. Vi försöker att inte göra den ekonomiska skadan större än nödvändigt i och med att nedstängningen av samhället enbart är partiell.
Självklart kommer trots detta människor i Sverige att dö på grund av de ekonomiska effekter åtgårderna för att begränsa smittan får och kommer att få.
Sverige är ju dessutom ett av världens mest exportberoende länder, så även om våra smittskyddsåtgärder är välavvägda så drabbas vi av att stora delar av omvärldens regeringar överreagerade och tryckte på panikstoppsknappen.
I SEB:s konjunkturprognos från idag bedömer man att arbetslösheten är 14 procent till hösten, att bostadspriserna faller med 15 procent och BNP krymper med 6,5 procent.
Det kommer att innebära att intäkterna som finansierar en redan avmagrad välfärd krymper och att mångas levnadsvillkor försämras och somligas liv tar slut i förtid.
Vården kan fungera jättebra OM man ger dem förutsättningarna att göra det. Att medvetet försätta dem i en omöjlig situation och sen bara påstå att "vården skulle kunna funka bättre" är ett väldigt cyniskt sätt att lägga ansvaret på dem istället för de som försatt dem i den situationen.
Och du tror att ingen annan fattat effekterna av en dålig ekonomi men att man behöver välja mellan ekonomi eller liv? Varför öht påpeka självklarheter som att försämrad ekonomi inte är bra men utelämna VARFÖR man väljer att stänga ner?
Folk dör av en massa anledningar, men väldigt sällan dör de i sån omfattning på så kort tid, du tror inte det är ganska löjligt att försöka likställa dessa?
Ditt resonemang är som att ha långa utläggningar om hur skadligt cellgifter är för kroppen men utelämna anledningen till varför man valt att ta dem.