Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
En gång ism ett projekt fick jag frågan om jag fått all nödvändig information. Mitt svar blev "Det vet jag inte".
Du får gärna upplysa mig om felaktigheter jag påstått här i tråden - en har jag redan erkänt - att jag trodde att pandemin skulle bli betydligtt lindrigare efter sommaren än den blev.
Som jag ser det handlar det mesta i den här tråden om åsikter - som t ex att de flesta svenskar står på en femårings mentala nivå eller att kritikerklustret är fixerade vid Norden i synnerhet Finland.
Själv kan jag konstera att tre gånger så stor andel människor har dött i Danmark som i Norge, och tre gånger så stor andel i Sverige som i Norge.
Vad är det - ur perspektivet NM i coronabekämpning som gör att Danmark lyckas så illa när Norge kan?
Eller om vi ser till BM i stället. Vad är det som gör att Estland lyckas dubbelt så bra som Lettland och fyra gånger så bra som Litauen?
Det handlar ju om grannländer som såvitt jag kan förstå har rätt likvärdiga förutsättningar och som hanterat pandemin på ungefär samma sätt.
Jag är inte mycket för populismens tvärsäkra personrelaterade svar. Får jag frågan varför vi i Sverige lyckats så mycket sämre än Danmark med att bemästra pandemin så blir mitt svar:
Det vet jag inte. Eller som min gamla mormor brukade säga: Det är det som gör skillnan så stor mellan en falsk o en äkta spanjor.