Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Finland har just nu 143 aktiva, 328 döda, och 6880 tillfrisknade. Totalt 7351. Jag tror det var så att Finland anser att en person har tillfrisknat om det har gått 3 veckor efter att smittan konstaterades, och någon kontakt med vården inte har tagits under den tiden.
Sverige har 5646 döda och 64223 aktiva fall, antalet tillfrisknade är N/A. Ingen uppgift alltså. Det blir sammanlagt 69869. Totalantalet smittade i Sverige är 78166. Skillnaden är 8297. Vad är det för siffra? Antalet tillfrisknade?
Kurvan med aktiva fall bara stiger i Sverige, precis som i Frankrike. Antingen är det något fel med Frankrikes och Sveriges rapportering, eller så blir folk inte friska i de här två länderna.
Problemet är när det inte stämmer. Sveriges stämmer ju inte. För nån vecka sedan eller två hittade jag någonstans siffrorna på antal nya fall i Sverige dag för dag. Och då räknade jag lite grovt alla som blev sjuka senaste månaden. Och kom upp till jag tror 15.000. Tyvärr lyckas jag just inte hitta en enda sida som visar smittade dag för dag. Enligt worldometer skulle vi ha 64,000 aktuella fall. Och det stämmer förstås inte då.
Nej, det är självklart att Sveriges siffror minskar, annars skulle ju inte antal döda och svårtsjuka minska - det kommer visserligen lite senare, men det har minskat ganska länge.
Jag kan förstås inte veta om Frankrikes siffror stämmer. Då måste man hitta siffrorna av anmälda fall dag för dag och räkna ihop ungefär senaste månaden.