klyban skrev 2020-08-25 11:53:33 följande:
Som jag då
Ironi i skriven form är svårförmedlad, dock ej ens nära omöjligt om man anstränger sig lite.
Ironi är i konversationer mellan två parter svårt och förmedla utan tillhörande kroppsspråk och tonfall.
Varför man ironiserar i en tråd som detta i sakfrågor, det är däremot svårt och förstå vad ska vara bra för.
Tasmin skrev 2020-08-24 23:54:26 följande:
Jag kan tipsa om att titta på Aktuellt's sändning som gick ikväll kl. 21:00. Det var en immunolog som var där och förklarade på ett på väldigt bra sätt om hur och varför man kan få smittan en andra gång. Det var ett lugnande besked, tyckte jag i alla fall
Ska titta på detta, för detta är intressant
Man ska alltid vara lite skeptisk när någon är lugnande om nått som vi inte riktigt vet om än.
För vi vet att läkare inte påstår nått utan nått på fötterna och när det komemr till såna här saker som går bevisa eller avfärda.
Ironi måste inte vara plump och av personangreppskaraktär - men det kräver lite mer av avsändaren om ironin riktar sig mot en företeelse i stället för en person.
Jag har många gånger sett inlägg från personer som menar att det är ironi att t ex kalla Stefan Löfven för Svetsarn. Ironi över vad i så fall kan jag fråga mig - att det i Sverige är möjligt för en person utan högskoleutbildning att bli statsminister.
Det finns annat än den svenska smittskyddsstrategin som är bra med Sverige, tycker jag