AndreaBD skrev 2020-11-26 09:44:33 följande:
Jag tror inte riktigt att man flyttade patienter hit och dit, utan man försökte nog i så fall göra det smidigt och skicka dem direkt till ett annat sjukhus. Man behöver ju inte heller flytta dem som just är sämst, och i så fall kan jag inte tänka mig att de skulle dö av att flyttas.
Dessutom verkar man kunna flytta folk som redan ligger i respirator utan större risk. De flyttade ju den där ryssen som förgiftats, Navalnij, från Sibirien till Tyskland i en box med respirator och det gick jättebra.
Är det bara någon sorts intuitiv känsla du får när du tror saker eller vad kommer dina ingivelser ifrån? Och om du ändå ska tro något varför inte tro att det är rätt stor skillnad på hur ett "high profile case" som Navalny transporteras och på hur en vanlig Svensson i någon landsort i Sverige transporteras och med vilken expertis de omges av?
Märkligt att inte kunna tänka sig att intensivvårdade människor skulle kunna dö av att flyttas. Det kan de nämligen och det gör en del av dem naturligtvis också. Det är en mycket stor risk att förflytta respiratorvårdade personer.
Ekot (bland mängder andra) rapporterade om det tidigare i år:
"Ekot rapporterar om hur svårt coronasjuka patienter tvingas flytta till andra regioner på grund av platsbrist. Det handlar om totalt 113 fall, enligt Svenskt intensivvårdsregister.
? Det är nästan lättare att säga vilka regioner vi inte har transporterat till. Jämtland längst upp och Blekinge tror jag, längst söderut, säger Karin Frisell, överläkare och medicinsk ansvarig på IVA vid Mälarsjukhuset, till radion.
Socialstyrelsen medger i sin dagliga rapport att det finns variationer i regionerna hur många intensivvårdsplatser som finns tillgängliga. Det förändras från dag till dag ? men det övergripande beskedet är att det finns disponibla platser i Sverige.
Varje patienttransport innebär en risk.
? Att organisera transport av svårt sjuka, ofta gravt överviktiga patienter är inte en vanlig ambulanstransport. Det är otroligt mycket förberedelser och det är riskabelt att transportera de här patienterna. Det har vi gjort med 20 stycken. Det känns aldrig bra att skicka i väg en patient, säger Karin Frisell.
Enligt en studie som gjorts vid Gävle sjukhus visar att dödligheten ökar med 24 procent när man flyttar patienter mellan intensivvårdsavdelningar."