FDFMGA skrev 2021-01-03 12:26:26 följande:
Jag har presenterat några fortlöpande jämförelser i tråden. Jag utgår från andelen döda i EU/UK och jämför med Sverige. Går man tillbaka några månader i tid ligger Sverige klart över genomsnittet men för närvarande ligger vi under snittet, iofs ytterst marginellt.
Jag skulle gissa att om man inkluderar EES och Schengenländer så skulle vi hamna på snittet - eller marginellt över.
Testa gärna för att kontrollera om jag räknat fel. Jag tycker att min utgångspunkt där är just jämförbara länder, men jag borde ha inkluderat EES och Schengen också. Jag får göra det vid nästa jämförelse när Sverige orkat rapportera dödstalen, det vill säga på tisdag.
Ok, som tidigare då. Ja det blir nog lite olika resultat beroende på om man inkluderar Norge, San Marino etc eller inte, men hur man än räknar är det ju illa både i Sverige och på andra håll.
Och nog är det lite märkligt att Sverige rapporterar så sällan, i en del andra länder jag kollar på, har dom uppdaterade siffror varje dag, helgdagar också.
Det kanske skiljer sig från region till region i Sverige, men någon vän till mig i Sverige var förvånad över att vi både testat oss och fått resultat på en helg. Det hände inte där dom bodde. Tycker att det borde vara billigare för Sverige att testa etc på helger också, än att vara senare med att Identifiera smittade. Förutom andra fördelar förstås.