Padirac skrev 2020-08-20 17:53:19 följande:
Jag läste samma notiser idag - och gjorde reflektionen att kanske sprids viruset lättare i torrare luft och lättare i fuktigare luft.. det i sig behöver inte vara motsägelsefullt - för däremellan .. .ja ... jag orkar inte dra hela historien
Det som är känt om virus är att temperatur och luftfuktighet samspelar i fråga om spridningen. Så många variabler som inte är kända från rapporteringen av dessa undersökningar.
Sällan har så många känt till så lite om hur ett virus egentligen fungerar, men så småningom kommer man förstås att kunna bygga pusslet bättre, kanske de motsägelsefulla fuktpusselbitarna ska sitta långt ifrån varandra.
klyban skrev 2020-08-20 16:36:11 följande:
Detta får vi följa, då detta ger ett nytt ljus åt de som dött.
Och vem vet, när räkneboken räknas in, så kanske det ser ut som vanligt.(Men du och jag vet det tar långt tid och få svar på den, och det tålamodet har inte de med kortsiktiga politiska poänger.)
Men vi har noterat detta med under dödligt, och det är fascinerande hur det ändrar en hel del i frågan.
Jag tror att statistikern har fel.
Perioden av underdödlighet kanske inte blir lång, att många dog bara några veckor innan de annars skulle ha dött påverkar inte så länge - och sen kanske vi får se indirekta effekter av pandemin, fler självmord, fler som dör av andra sjukdomar i och med att övrig sjukvård blivit eftersatt eller att folk har undvikit att kontakta sjukvården för symptom på sjukdomar som ofta kräver en tidig behandling för att de ska kunna botas.
Men sannolikt kommer Sverige att drabbas lindrigare av indirekta effekter än många andra länder.