Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
"Sedan coronaviruset började spridas har Världshälsoorganisationen, WHO, ansett att sjukdomen främst sprids genom droppsmitta. Droppar som skickas ut i luften när någon hostar, nyser eller pratar och sedan sjunker ner till marken. Diskussioner om att viruset är luftburet har flera gånger avfärdats av organisationen i brist på bevis, fram till nu.
– Att viruset kan spridas via luften på vissa platser, till exempel trånga och dåligt ventilerade publika utrymmen, går inte att utesluta, sade professorn Benedetta Allegranzi på WHO under tisdagens presskonferens."
Själv slutade jag går på gymmet för att det var ett ställe där människor frustar och pustar och dålig ventilation kanske det var också där...
Jag tror man hittat virus i ventilationskanaler, men inte särskilt långt in i don och kanaler för utsug. Generellt sett ser man inte inte att droppsprida sprids genom ventilation, aerosoler kan däremot göra det om jag kommer ihåg rätt. Detta är någonting som diskuteras och uppmärksammas av VVS-branchen, tillverkare, leverantörer och är någonting de har god erfarenhet av från sjukhus, laboratorier osv