Anonym (ABC) skrev 2020-07-21 18:15:10 följande:
Sjukvård som bekostas med skattemedel bör vara likvärdig för alla medborgare i ett land. Man ska inte få sämre vård eller ha högre risk att avlida beroende på var i landet man bor.
www.dn.se/nyheter/sverige/sjukskoterska-de-fl.../
Jag kan inte läsa DNs artikel, men jag antar att innehållet är ungefär det samma som i den finska.
yle.fi/uutiset/3-11321610
Här berättar hon om hur en covid-19 patient spydde på henne. Två dygn senare var hon fortfarande symptomfri, och tvungen att gå på jobb, eftersom riktlinjerna var att inkubationstiden är 48 h.
Ända sedan pandemins början i Europa har vi vetat att inkubationstiden är 5 dygn i medeltal. Det kan aldrig vara ok att olika regioner skriver egna fakta om hur viruset beter sig för att komma billigare undan.
I DN berättar sjuksköterskan att det på äldreboenden i många fall inte gjorts någon läkarbedömning annat än att ge personer palliativ vård över telefon, när det om en riktig läkarbedömning gjorts skulle ha kunnat sättas in syrgas och dropp och det skulle ha räddat många äldres liv. Nu finns normalt inte syrgas eller dropp på äldreboenden utan det har skötts av regionsjukhus eller hemsjukvård. De boende på äldreboenden har inte haft tillgång till läkarbesök eller syrgas eller dropp.
De äldre som fått komma till vårdplatser med adekvat vårdinsats har haft stor chans att klara sig, men de som inte fått någon annan ordination än palliativ vård har inte haft det.
Covid-krisen är som jag ser det är i första hand i Sverige en vård-kris, strukturrationalisering av bla vård har gått så långt att extraordinära omständigheter får vårdkedjor och människoliv på fall