FDFMGA skrev 2020-12-26 10:06:03 följande:
Aha, du syftar på Wallströms inställning att Saudiarabiens rättskipning är medeltida. Tja, själv anser jag nog att 10 års fängelse och 1000 piskrapp är ett lika medeltida som barbariskt straff.
Däremot anser jag inte att vare sig regeringen eller Wallenbergsfären är ett skämt - men jag är väl medveten om att kritikerkåren har en bild av brott och straff, företagandets och välfärdens villkor som avviker från mitt sätt att uppfatta min samtid.
Jag har faktiskt jobbat på ett Wallenbergföretag en tid. Det var en bra arbetsplats i många avseenden och bolaget var framgångsrikt redan då - och kanske än mer framgångsrikt idag.
Jag tror inte att man ska underskatta betydelsen av bolag som ABB, AstraZeneca, Ericsson, Electrolux, Husqvarna med flera. De betyder oerhört mycket för Sverige, inte minst mot bakgrund av att kritikerkårens grundlösa påståenden om att stater kan låna hur mycket pengar som helst utan att behöva betala tillbaka lånen.
Vi rör oss liksom i olika verkligheter. I min är framgångsrika företag en förutsättning för Sveriges goda ekonomi och det faktum att Sveriges statsskuld är så låg innebär inte att vi kan låna hur mycket som helst för att ta oss igenom krisen. Lån ska amorteras - det lär man sig som en del av vuxenblivandet.
Alldeles oavsett vad du anser så lyckades makthavarna med gemensamma krafter reparera skadan som Margot orsakade.
Inser du inte hur billigt det är för Wallenberg att ställa sig på regeringens sida den här gången också. Lita på att de får bra betalt.
Sveriges nominella statsskuld har gått från 100 Miljarder 1975 till närmare 1500 Miljarder idag. Du hävdar att man måste amortera, men vi har faktiskt bara fortsatt att låna.
Sverige har dock klarat sig bra de senaste 45 åren utan att amortera och vi kommer säkert klara oss ännu bättre framöver.