klyban skrev 2020-08-08 13:35:38 följande:
Haha, det har jag missat att jag är en ordtombola, låter som nått hemskt ;)
Men visst är det så, vi är inne i en fas nu där inte mycket sker i Sverige.
Men alla dessa ungdomar som testas positivt nu är man fundersam till vad det kommer leda till.
Och om det stannar där, eller sprider sig vidare.
Det är lite jobbigt att det är såpass många sätt som immunitet verkar visa sig, det betyder man har väldigt lite koll hur det ser ut och just pga det är omöjligt att se hela bilden.
Hade vi nu pratat om dessa pangdemister, så hade vi nu sagt att COVID-19 är över och med noll(-3) nya dödsfall.
Men vi vet bättre än så, vi vet att detta kommer troligtvis blossa upp en gång till, kanske mer.
Eftersom jag bor i Stockholm så blir mitt perspektiv ofta ganska stockholmskt.
Ökad smittspridning bland 20-29-åringar är nog ingen märkbar företeelse här. Jag tror att det är sammanlagt sju personer som vårdas på IVA i Stockholmsregionen, och här har ingen avlidit i covid-19 sen slutet av förra månaden.
Jag tror att vi går mot en ganska lugn höst här, men även i övriga Sverige och kan bara gruppen yngre, i den mån andelen smittade där ökar, undvika att smitta riskgrupper så kan vi ha kommit in i en del av maratonloppet där det känns som målet inte längre är ouppnåeligt.
Fast nu har jag ju sprungit maraton några gånger, och vet att den känslan kan vara bedräglig.