Padirac skrev 2020-11-05 19:43:25 följande:
Länken du gav handlar om Specialtransporter vid konstaterad smitta med covid-19, som inte kan åka med sjukresa eller kollektivtrafik. Detta till skillnad från länken jag gav.
Från din länk.
"Specialtransporter vid konstaterad smitta med Covid-19
Sjuktransportenheter finns i drift. dygnet runt veckans alla dagar. Sjuktransporter är avsedda att transportera personer som har behov av visst stöd eller omsorg under transporten eller för personer som har behov av att ligga ner under transporten. Sjuktransporter kan också transportera personer med misstänkt eller bekräftad Covid-19, som inte kan åka med sjukresa eller kollektivtrafik. Sjuktransporten ska ske mellan vårdinrättningar eller mellan folkbokföringsadress och vårdinrättning.
Sjuktransporttjänsten utförs av Samariten Ambulans AB och sjuktransportenheterna bemannas av ett team med två personal. Alla sjuktransportenheter får sina uppdrag via regionens prioriterings- och dirigeringstjänst hos SOS Alarm och kan snabbt få assistans av ambulans eller akutläkarbil om en patient skulle försämras under transporten."
Jag läste det som att personer som har misstänkt eller bekräftad Covid-19 inte kan åka med sjukresa eller kollektivtrafik eftersom jag verkligen inte förstår hur de skulle kunna göra det med tanke på föreliggande råd och rekommendationer.
Ingen som är ens det minsta sjuk ska åka buss, tåg, tunnelbana eller taxi. Därav verkade det mer än rimligt att tro att Covid-19-sjuka som fortfarande är smittsamma också är de som kommer ifråga för specialtransporterna, vilket även överensstämde med hur de jag känner som behövt inneliggande sjukhusvård transporterats tillbaka till sina hem.
Men men, det finns kanske någon hastigt uppfunnen tredagarskurs för taxichaufförer som ska frakta smittsamma människor till och från vårdgivare. Det gör mig i sådana fall inte mer imponerad av den svenska strategin.