Anonym (ABC) skrev 2020-11-04 19:48:14 följande:
I Finland anser man att rätt tidpunkt för hårdare restriktioner är då ett större utbrott startar, långt innan någon behöver sjukhusvård. Några städer har haft en mini-lockdown redan, med det lyckades man vända kurvan neråt. Den senaste var i Vasa. Där steg incidensen till över 700 per 100.000 på 14 dagar, nu är man nere i drygt 60. Utbrotten leder sedan till enstaka fall i kommunerna runt omkring under en längre period, så det kan ju komma nya utbrott där när som helst.
www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/405468
www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/411022Jag är för min del helt övertygad om att FHM trodde som någon i den här tråden gjorde - att smittan höll på att tona bort och att det fanns en hög grad av immunitet i befolkningen, om inte via antikroppar så i alla fall genom T-cellsvar och att det föranledde dem att tro att vi bara skulle råka ut för lokala klusterutbrott av beskedligare typ och omfattning. Därav den självgoda utstrålningen i slutet av sommaren.
Det har ju genomgående varit ett stort problem som lagt krokben för sällsynt goda möjligheter att vara preventiva. Självgodheten, menar jag.