Aniiee skrev 2020-10-31 18:03:10 följande:
End of week (alltså från fredag...) update:
Peru fortsätter följa sin linjära kurva, och har i dagsläget 1039 döda per miljon
Belgium har avvikt uppåt från sin linjära kurva och ligger nu på 974/miljon. En andragrads polynom kurva passar bättre just nu, och pekar mot 1000/miljon i början av nästa vecka.
Spanien avviker också uppåt från sin linjära med 767/miljon.
Brasilien ligger ganska stadigt på sin med 749.
Bolivia har saktat ned lite och ligger på 742
Chile ligger hyfsat jämt med sin raka trendlinje och hamnade på 739
Ecuador avviker svagt under sin. 712
USA har hittills följt sin 700-trendlinje och ligger på 709
Mexico tog klivet upp till 700-gruppen med 702.
UK ligger nimera högst upp i 600-gruppen med 680
Argentina fortsätter att katastrofa sig och har nästan kommit ikapp UK med 679. Minns att för knappt två veckor sedan (18/10) så hade de 100 färre döda per 1 miljon invånare
Italien har avvikt från sin linjära kurva och jag har justerat till en andragrads polynom kurva. 634 landade de på
Panama fortsätter på sin linjära med 620
Colombia lika så med 610
I 500-gruppen finns endast 2 kvar. Sverige, med 587 och fortsatt i princip spikraka kurvor, och Frankrike som hoppade rejält från 551 till 560. Den linjära kurvan ersätts av en fjärdegradens polynom. Inte perfekt men bättre.
Nordmakedonien är tillbaka på sin raka trendlinje efter några dagars toppning med 470.
Moldavien och Armenien landade båda på 438, där Moldavien förljer sin raka trendlinje nästan lika perfekt som Peru och Armenien avvikit uppåt.
Nederländerna avviker uppåt med 428.
Imorgon uppdaterar jag med en end-of-month med siffror från idag. Jag förväntar mig inget omvälvande men jag tänker att jag kanske kan göra en månadsöversikt?
På måndag är det ny månad och jag kör reset och byter även källa till en bättre/noggrannare (ourworldindata)..
That's all, folks!