Anonym (sant) skrev 2020-05-03 13:55:31 följande:
Självklart finns det negativa saker med vaccin, men för mig överväger oftast det positiva. När det gällde svininfluensan övervägde det negativa, och jag tog det inte.
Mitt barn får ofta kraftiga allergiska reaktioner av vaccin, så jag har anledning att vara rädd för dem, men jag har ändå låtit honom få dem, trots inläggning på sjukhus varje gång i förebyggande syfte. De flesta svenskar är ju positiva till vaccin.
Tror inte vaccinet kommer spela stor roll i Sverige när det gäller covid, då jag tror det kommer ta väldigt lång tid att få fram det. Med sars arbetade de på det ett bra tag, och har fortfarande inte ett vaccin för det. Hur intensivt de arbetade vet jag inte, men det har ju gått bra många år.
Man får ju hoppas att de lärt sig något av det i alla fall.
Det var ju inte alls lika viktigt med SARS eftersom det inte har spritt sig så mycket. Det är förstås mer tryck på det här. Om de kommer fram till något - vad ska vi då satsa på? Flockimmunitet? Nu sägs det ju att man definitivt blir immun. Man får hoppas att det stämmer.
Jo, det finns väl folk som är känsliga mot vaccinationer. Jag skulle främst satsa på dem mest grundläggande - så som den mot mässling och annat.