Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
FDFMGA skrev 2022-01-30 15:59:03 följande:
Jag skulle tolka det som att han tackar dig för att du tycker man ska hålla sig till ämnet, men jag skulle ju förstås fråga honom också.
Det var längesen jag brukade få hot i form av PM här på FL - men de brukade vara mycket explicita.
För övrigt så brukar ämnet alltid breddas i långlivade trådar - själv tycker jag att det vore trist att enbart diskutera er som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin och hur det kan komma sig att man blir så blind för allt annat än det man vill se.
Men det är ju jag det
Jag tackade för klargörandet att det var ämnet vi nu skulle följa.
Har aldrig hotat någon i hela mitt liv, varken i IRL eller på forum.
Det intressanta var att helt plötsligt så fick vi inte diskutera symtomer, nått som varit uppe flera hundra ggr i tråden och diskuterats innan och varit okey med tanke på alla inlägg om symtomer.
FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-30 15:20:06 följande:
Vad spelar roll i smittspårningen?
Den variant som tog över på ett tidigt skede var den typ som kom ifrån alperna, det har Kommissionens analyser bekräftat. Vad som diskuterats i denna tråd är ovidkommande, det är fakta, saklighet och forskning som räknas.
Du tycker att Kommissionen missat något, men det påstår varken FoHM eller några vetenskapsmän.
Från Kommissionens rapport -
En viktig fråga när det gäller den tidiga spridningen av SARS-CoV-2 till och inom Sverige är varifrån virus importerades. Detta gäller speciellt genotyper och varianter av viruset som senare under första vågen utgjorde viktiga källor till fortsatt smittspridning. Det finns flera sätt att undersöka denna fråga. De metoder som vi framförallt använt är: 1) Vilket land som rapporterat sekvensen; 2) Svenska sekvenser med uppgift om var personen smittats (smittland); 3) Kluster med unikt svenska sekvenser. I alla tre fall så kopplas informationen till resultaten från de fylogenetiska analyserna.
I figur 9 visas uppgift om smittland för svenska sekvenser fördelat över de 6 genotyperna 19AB och 20A D. Som ovan nämnts så påvisades fem av sex genotyper (19A och 20AD) i svenska prover tagna redan de första veckorna i mars. Genotyp 19B skiljer sig eftersom den endast har påvisats i tre prov som dessutom togs senare våren (april). Informationen om patienternas smittland finns för 138 av de 1 350 sekvenserade svenska proven
(tabell 3). Denna information ger indikation, men inte tvärsäkert svar, på varifrån de virus som sedan spreds i Sverige importerades. Av de 138 sekvenserna med uppgift om utlandssmitta så anges Italien och Österrike som smittland för 66 respektive 38 personer (66%). Dominansen för dessa två länder är ännu större för prov från vecka 1011. Det finns förstås en selektionsbias i detta eftersom resande från norra Italien, och viss mån Österrike, speciellt uppmanades söka kontakt med vården vid symptom.
Som framgår av figur 9 så finns Österrike angivet smittland för många av tidigaste sekvenserna tillhörande genotyperna 19A och 20C. För 17 av 20 patienterna infekterade med genotyp 20C i Österrike så var proverna tagna under dagarna 9 12 mars, dvs tidigt i vecka 11. Med hänsyn till inkubationstid, mm så bör infektionerna ha skett vecka 9 eller vecka 10. Flera internationella forskningsrapporter indikerar att det skedde superspridning av genotypen 20C i Tyrolen och framförallt skidorten Ischgl i slutet av februari och att merparten av den fortsatta spridningen av 20C i Europa och resten av världen går att härleda tillbaka till detta [15, 16, 17].
Förutom de 20 dokumenterade fallen med genotyp 20C med smittland Österrike i vårt svenska material finns liknande rapporter från bland annat Island [16] och Danmark [15]. Grundvarianten av genotypen 20C (se tabell 5 för definierande mutationer) är den vanligaste varianten (n=4 241) i hela databasen av cirka 125 000 internationella sekvenser och totalt tillhör cirka 25 000 sekvenser genotyp 20C. Redan i prover från vecka 10 och vecka 11 återfinns grundvarianten av genotyp 20C i 846 sekvenser från 27 länder, förutom Sverige. Bland svenska sekvenser återfinns grundvarianten hos 15 patienter provtagna 831 mars i 7 regioner (Halland, Kalmar, Västra Götaland, Stockholm, Örebro, Sörmland). För tolv av dessa, provtagna 916 mars, finns uppgift om smitta i Österrike. Det är värt att notera att varianten initialt inte alls finns påvisad i prov från Skåne som hade sportlov vecka 8. Sammantaget så finns det starka indikationer på att import av virus från österrikiska alperna runt månadsskiftet februari-mars 2020 utgjorde grunden till viktig del av smittspridningen av genotyp 20C, som
dominerade under våren 2020 i Sverige, liksom i Danmark och flera andra europeiska länder. Se även stycke 2.7 för analys av viktiga smittkluster nedan.
Italien finns angivet som smittland för 66 patienter varav 63 provtogs vecka 10 och vecka 11. Merparten av dessa sekvenser finns inom genotyp 20A och 20B, men enstaka tillhör genotyp 19A och 20D (figur 9). Som vi visar nedan så finns det ett par svenska smittkluster inom genotyperna 20A och 20B som med stor sannolikhet kan härledas till import från norra Italien vid månadsskiftet marsapril och som sedan har stått för en betydande del av den fortsatta smittspridningen i Sverige.
Sammantaget kan sägas att mycket talar för att tidig import från norra Italien och Österrike, förmodligen skidorter där, var mycket betydelsefull för att etablera smittspridning i Sverige under våren 2020. Vi ser inga tydliga indikationer på import från andra länder, städer och regioner har varit lika viktig. För att ytterligare belysa betydelsen av import och fortsatt spridning av virusvarianter från österrikiska och italienska alperna vore det värdefullt att analysera reseströmmar från Sverige till olika delar av Europa kopplat till uppskattningar av incidensen av SARS-CoV-2-infektion i resemålen. Arbete med sådana analyser pågår i samarbete med Torsten Perssons forskargrupp på Stockholms Universitet.
Ja, kommissionen har missat att IT och Alp-strains var inte den dominerande, för det var den inte.
Utan det var Strainen som var GB/FR/USA som var den dominerande, och detta återfinns tidigt i tråden och med sekvenseringen av COVID-19 genom.
Och utan smittspårningsstrategin så hade kanske IT och Alp-strainen varit den dominerande och i majoritet, men nu berättade genom att så var det inte, utan det var en annan strain som var den dominerande.
Padirac skrev 2022-01-30 16:53:58 följande:
Själv har jag läst stora delar av rapporten och lyssnat på deras pressträff - och också läst det de påstår i sin debattartikel
Ska man tro att CK inte vet vilket material de har använt då de själv anger samtal till 1177 och SOS alarm som nya datakällor
Hur som helst skriver de i sin rapport att de inte analyserat alla reseströmmar - vilket de tycker vora önskvärt - och att oavsett importland kommer smittan i andra möjliga importland ändå från alperna och de skriver ocksp att det fanns en omfattande smittspridning i Sverige som de bedömer inte fanns i Finland och Norge
Se inlägg ovan från 15:13 med referens till CK delrapport två
Det verkar som att faktan kring genom som gett tidigare i tråden inte accepteras längre som fakta för vad genomen var som var den dominerande.
Vilket är udda, då det finns redan i tråden sedan länge och är just fakta vilken den dominerande strainen var.
FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-30 17:21:44 följande:
Vad är din poäng, om du nu har någon?
Om du läst delar av rapporten borde du inte undra om Kommissionen verkligen har använt sig av mer detaljerade analyser och större material.
Ja, de skriver tex att de inte analyserat alla resemönster. Det fanns med i ett av mina inlägg ovan där jag citerade rapporten. Varför ska jag se ditt tidigare inlägg? Men ge dig inte, du har ju citerat dina egna inlägg flera gånger per dag tidigare, du hinner med några gånger till idag.
Det material som vi redan gett i tråden om vilket genom som det var, så ställer vi oss mycket frågande till att vi ska glömma av detta.
Som du förstår, det går inte.