Anonym (ABC) skrev 2020-10-21 21:49:40 följande:
Jag upprepar min fråga:
Har FHM någonsin sagt att det är speciellt viktigt att avstå sociala kontakter ifall kollegan eller tränarkompisen är smittad?
Sverige gör inte en lika omfattande smittspårning som Finland, för att man inte har resurser, om jag har förstått saken rätt. Den andra orsaken är tydligen den att man inte tror att presymptomatiska smittar så mycket, det är inte så viktigt att hitta dem.
I Finland tror man att presymptomatiska smittar, varenda expert säger så, därför anser man det vara viktigt att hitta de exponerade INNAN de blir sjuka.
FHM säger att vi alla ska avstå sociala kontakter och att arbetsgivaren bör tillse att arbetskamrater inte smittar varandra genom att anordna arbetsplatsen så att sociala avstånd kan upprätthållas. Sen finns det lägen då detta inte kan åstadkommas av olika skäl, till exempel inom vård och då ska personalen ha tillräckliga skyddsåtgärder i form av avskärmningar eller skydd.
Med en mer omfattande smitta under våren var det svårt att smittspåra i de områden där omfattande allmän smittspridning skedde, i områden där ringa smittspridning skedde smittspårades det på det sätt du beskriver att det görs i Finland. Liknande smittspårning har också gjorts bland vårdpersonal.
Med en omfattande allmän smittspridning av en okänd sjukdom är inte samma typ av smittspårning som vid en mindre individuell spridning meningsfull, lägg därtill en begränsad tillgång till testmaterial finns tillgängligt eller ens har tillverkats.
Det FHM har gjort är inte unikt, det bygger på inom deras verksamhetsområde allmänt vedertagna (av WHO, ECDC, CDC m.fl) principer för att smittspåra och begränsa smitta, det samma gäller helt säkert för den finska motsvarigheten till FHM. I en del länder har politiska överväganden gjorts, tex stängning av en del skolor, vilket inte begränsat smittspridningen i någon avsevärd omfattning. I andra länder har större nedstängningar gjorts och resultaten av de olika åtgärderna har inte entydigt gett samma resultat på alla platser.