Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Dessutom så vet man inte i förväg hur exakt ett nytt virus beter sig. Med covid visste man ju inte heller i början hur stor risken av kontaktsmitta är. Och det är just sånt - där förstår jag inte hur man kan bli förbannad på FHM och hur man kan tycka att de borde veta sånt, alla som säger att de har ju "haft fel i allt" - man kan inte veta sånt innan viruset har funnits ett tag och man har gjort undersökningar.
Jag tror de försöker ligga före nu genom att observera andra virus som kan kommer att bli problem, t.ex. Nipah-virus.
Det gäller också ha evidens för det, och vi vet att vissa inte ens förstår konceptet av det.
Men visst är det svårt, och vissa komemr bli livrädda fast än det inte finns något att fundera över.
Och det är som du säger massor med problem också, men en fördel med att skanna efter virus lite mer aktiva inför säsong, det är att man kan skapa kunskap om viruset för säsongen och veta lite mer än vad man gjorde nu.
Och har man de som ropar varg varje år, och extremt sällan får rätt.(Man kan ju titta på de få pandemier man haft.)
Vi får även lägga mer kraft på kartlägga hela virusfamiljer som tex coronas uppskattade ~5000 st.
Jag kommer inte ihåg exakt vilka de berättade om där, men det har berättats att om att det skett mer gånger än en innan.
Jag ska försöka ta reda på detta, vet dock inte exakt vilket sammanhang jag såg det i, mer än COVID-19 och just att man sett detta med grannländerna innan och att de har varit mer förskonande än Sverige.