Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
jMm, om du syftar på svenskans definition av mutationer så är jag hyfsat påläst och för att vara ett RNA-virus är ju sarscov2 stabilt, vilket borgar för att ett eventuellt vaccin kan bli relativt långtidsverkande - liksom för övrigt den immunitet som följer efter att man haft covid-19, i synnerhet t-cellsvarianten.
Jag tycker i en sån här situation kan man göra undantag. Det betyder ju inte att det är ett kontrollsamhälle annars.
Är det bara på de tyska caféerna?
Vi var och fikade igår, i centrala Stockholm, det var nästan folktomt inne på caféet. Då har det varit betydligt mer trängsel på alla livsmedelsbutiker jag handlat på under hela den här coronaperioden.
Ska man ha ett smittspårningssystem som verkligen fungerar så måste det nog vara kopplat till våra mobiler och möjligheten att spåra våra rörelser på individuell nivå.
En av kritikernas i den här tråden startade en gång en tråd där hen varnade för att staten chippar alla nyfödda barn, hen hade tagit ett aprilskämt på allvar - annars hade det varit någon för en auktoritär stat att drömma om, en chippad befolkning där varje mänsklig rörelse kan spåras
Med vågor menar jag givetvis att virus ofta kommer i vågor, du vet den där som WHO varnat för?... men det tror jag nog att du förstod.
Det har inte kommit ut nåt vaccin än, och t-cells immuniteten är som sagt fortfarande under utredning, men du tar ju såklart ut segern i förväg och tror att pandemin är så gott som över i Sverige.
Bra att det inte var fullt på fiket, dock är det ju semestertider nu så stockholmarna har nog fullt upp med att sprida smitta i resten av landet. Dessutom speglar inte just det fiket du var på alla fik i hela Sverige, och på det så sprid ju smittan även på andra ställen än fik.
Ja det går att lösa smittspårning, om andra lyckas så borde vi oxå kunna det. Dock krävs det ju att smittspridningen är under kontroll först vilket den inte är i Sverige.
Nja jag tror inte man behöver chippa, andra har ju tydligen lyckats bra utan chip, däremot borde man nog chippa eller helst låsa in idioter som tror att frihet är detsamma som att kunna smitta andra som man vill och att en fri stat är detsamma som en stat som sitter med tummen i röven och låter en smitta skörda liv utan att göra något åt det.