FDFMGA skrev 2021-06-18 10:10:59 följande:
Hmm, jag läste samma artikel och kom fram till att jag saknar möjlighet att bedöma huruvida FHM borde ha agerat snabbare. Alltså min bedömning utgår från det Tegnell sa att det är lätt att vara efterklok - med facit i hand så är det klart att de borde ha agerat omedelbart.
Det jag tycker är anmärkningsvärt är att det är en statsepidemiolog som ger svar på en it-säkerhetsfråga - men jag kan inte ens bedöma om detta beror på FHM:s organisation eller på journalisten.
Det du citerar är för övrigt en DN-artikel. Jag har tidigare noterat att vare sig regeringskritiker eller coronakritiker anser det angeläget att ange källa.
Jag är av en annan uppfattning:
www.dn.se/sverige/fhm-fick-information-om-sak.../
Detta är vanligt i källhanteringen och utelämna sånt.
Då efter ett par här som är sakliga tar upp vad som står i resten av artiklarna, och då visar dig sig ofta man plockar ur det ifrån sitt sammanhang.
Alla som har ett mail med högt tryck på, vet om detta redan.
Jag löser det på mitt sätt, då mycket bara skärp och raderar hela mailkorgen i ett svep, sist var det nog 2000 mail.
Och från början vet jag inte ens varför dom tvingar på en skiten.
Nu är ju situationen en helt annan på FHM, och det tar tid och läsa mail och bedöma dom:
Den som inte kan se en sådan sak och använder det som ett slagträ, ja, då undrar jag vad man vill ha sagt.
Vart hamnade detta mail dom pratar om?
Även vem är så liten att man tror att slänga en nål i en höstack gör så att man måste se nålen direkt?
Dock bör dom ändra rutiner och sätta upp dess för framtiden, SMINET har nog aldrig varit intressant innan, och detta är personer som vill försöka för de är avundsjuka.
Men frågan är hur hittar man en nål i en höstack snabbt?
Pope Joan II skrev 2021-06-18 09:25:58 följande:
Tegnell kommenterar dataintrånget och varför åtgärderna dröjde:
"Vi får ohyggligt många melj varje dag som påstår både det ena och det andra. Det här togs inte på fullt allvar första gången eftersom det liknade många andra mejl."
På frågan om de borde agerat snabbare:
"Det är alltid lätt att vara efterklok."
Tröghet verkar vara myndighetens default-inställning. Det kommer väl att bli samma sak med Deltavarianten. De har "följt den noga" tills dess att den är vitt spridd i samhället med stor sjuklighet bland befolkningen som följd i ett läge där sjukvårdspersonalen inte har några krafter kvar.
Har du skrivet detta själv, eller kommer det ifrån någonstans?
Om inte så vad nu?