Anonym (ABC) skrev 2020-10-16 00:24:51 följande:
Det handlar inte om vad som är sant eller inte, utan om folks uppfattningar. Och en av dem är att Sverige försöker skapa flockimmunitet. Människors beteenden avgör hur pandemin kommer att fortsätta. Jag tror inte att de som anser att covid-19 är en ofarlig förkylning, och som tror på strategin om flockimmunitet, kommer att lyda råden om att undvika fester. Om de personerna blir för många, så kommer man inte att kunna bromsa epidemin, vad myndigheterna än kommer med för rekommendationer. Idag såg jag följande länk i en finsk kommentar (som alltså förespråkade flockimmunitetsstrategin):
gbdeclaration.org/
... Those who are not vulnerable should immediately be allowed to resume life as normal. Simple hygiene measures, such as hand washing and staying home when sick should be practiced by everyone to reduce the herd immunity threshold. Schools and universities should be open for in-person teaching. Extracurricular activities, such as sports, should be resumed. Young low-risk adults should work normally, rather than from home. Restaurants and other businesses should open. Arts, music, sport and other cultural activities should resume. People who are more at risk may participate if they wish, while society as a whole enjoys the protection conferred upon the vulnerable by those who have built up herd immunity.
Underskriven av professorer, läkare och forskare, två av dem svenska. Texten finns där på nätet. Någon har skrivit den. Är underskrifterna förfalskningar, eller finns det svenska läkare som på allvar anser att Sverige ska gå in för flockimmunitet?
Det var en blandad kompott måste jag säga, att en sökning på internet om Sweden och herd immunity - eller i alla fall påvisa hur de uppfattningar som ligger till grund för dessa engelskspråkiga resultat - skulle påverka hur människor beter sig och ska avgöra hur pandemins spridning fortsätter - i Sverige antar jag att du menar... men du kan ju mena att våra grannar i Finland skulle påverkas av detta internetresultat, eller i alla fall innehållet du ger sökresultatet.
Är det kanske uppsalastudenternas tro att den svenska strategin är att uppnå flockimmunitet (som de läst i en engelskspråkig tidning eller publikation av något slag) som gör att de bestämmer sig att festa - inte att de som alla unga människor söker gemenskap, kontakter och närhet?
Eller är alla dessa sökresultat frukten av att studenter och ishockeyspelare osv blivit intervjuade om vad de tror är Sveriges strategi? Kommer då resultaten i sökningar på Sweden och Herd Immunity tillsammans med dessa personers påstådda uppfattningar skapa en spiral av ständigt ökande medveten eller vårdslös smittspridning och ännu fler träffar på google...
Det finns väl om jag ska vara snäll ett par luckor i resonemanget .. Så du menar säkert något annat än det jag pusslat ihop av den info du gav om googlesökningar och människors uppfattningar och ökad smitta
Men förklara gärna hur du tänkte att det hänger ihop, sökresultat och ökad smittspridning...
texten du hittat på gbdeclaration speglar inte FHMs rekommendationer eller Sverige strategi trots att du säger att du hittat två läkare från Sverige som sägs stödja det texten förmedlar.
Vad har dessa två läkare med FHM och Sveriges strategi att göra? På vilket sätt skulle FHMs och Sveriges strategi ha med dessa underskrifter att göra? Skulle deras äkta eller oäkta underskrifter ha något som helst med FHMs eller Sveriges strategi att göra? Eller skulle detta få folk i Sverige och Finland och i andra länder att tro att Sveriges strategi är flockimmunitet? Varför har då två svenska läkare skrivit på ett upprop för att inte följa FHMs och Sveriges rekommendationer?
Som du ser väcker ditt inlägg många frågor som jag anser behöver besvaras för att förtydliga vad du menar och vad du bygger ditt resonemang på.