Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
- De resurser som det skulle kräva att smittspåra alla dessa människor är inte rimliga. Den andra biten är att man måste coronatesta väldigt många människor för att få någon som helst effekt av det här.
? Det har vi hittills inte gjort, säger statsepidemiolog Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten"
"Anders Tegnell ser i dagsläget flera juridiska risker med tekniken men han säger att den kan bli aktuell när smittspridningen återgår till låga nivåer.
- Det kan den bli. Men tekniken rymmer väldigt många legala problem som måste lösas så att den till exempel inte stör den personliga integriteten.
Det verkar vara på gång i de flesta andra EU-länder?
- Ja, och alla kollegor jag pratar med har samma problem med personlig integritet och legalitet. Det är väldigt svårlöst."
Jag har lärt mig genom åren, att personlig integritet bestämmer helst andra åt en.
De verkar inte förstå att personlig integritet är inget andra kan bestämma åt en individ
Dock på en app som denna är det extremt enkelt att se att den personliga integriteten är ett problem, ej för alla men för många.
Och sen var det väl väldigt hög grad av användning som krävdes för få den effekt som man är ute efter.
Men leker vi med tanken och det som Tegnell säger om appen och med en rejäl smitta.
Så skulle tex jag en tur ned till Willy´s lysa upp hundratals, kanske tom tusentals appar lysa upp efter denna tur.
Hur fungerar appen i en bil, tex om man kör i rusningstrafiken och fastnar i bilköer?
Får man även där träff på en smittspårningsapp?
Men kanske som Tegnell säger, vid en låg smitta, så kanske det fungerar bättre, då man kan testa mer specifikt.