Pope Joan II skrev 2021-12-13 21:04:02 följande:
Tur att pretentiösa fjantar som överskattar både sitt intellekt och sin betydelse inte bestämmer vad andra får kritisera och inte.
Hmmm..
tack för att du säger att jag får kritisera vad jag vill utan att någon som tror förmer om sig själv har rätt att bestämma vad jag får kritisera.
Nu instämmer forskare i det FoHM och en del experter sade för 1½ år sedan -
www.dn.se/vetenskap/forskare-alla-kommer-att-fa-covid-forr-eller-senare/
"Viruset som orsakar covid-19 förändrar sig och vaccinerna kräver upprepade boosterdoser. Det får Marcus Buggert, docent i immunologi, att tro att alla förr eller senare kommer att få covid.
– Viruset kommer att finnas kvar för alltid, säger Marcus Buggert vid Karolinska institutet.
...
Alfa-, delta- och nu omikronvarianten. Den ena smittsammare än den andra. Detta – i kombination med att antikroppsnivåerna efter en vaccination ser ut att klinga av ganska snabbt – har fått Marcus Buggert, docent i immunologi och expert på hur kroppen reagerar på virus och vaccin, att tro att alla kommer att få covid-19.
– Ja, tyvärr så börjar jag tro det. Viruset kommer att finnas kvar för alltid, så det skulle nästan förvåna mig om det inte blir så, säger Marcus Buggert vid Karolinska institutet.
...
De här nya varianterna och det faktum att antikroppsnivåerna går ner får mig tyvärr att tro att det är så det kommer att bli. För vi kan inte isolera oss för alltid, säger Marcus Buggert.
Många kan alltså komma att smittas, men inte riktigt alla.
– Det finns alltid några som klarar sig, alldeles oavsett hur smittsam en sjukdom är och det har med R-talet att göra, säger Joakim Dillner, professor i infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet."
och Norges smittskyddsarbete verkar ännu inte hejda på viruset framfart trots insatser tidigare under pandemin,
www.dn.se/varlden/norge-hogsta-antalet-inlagda-pa-sjukhus-hittills-under-pandemin-fler-restriktioner-vantas/
"Statsminister Jonas Gahr Støre säger att restriktionerna kommer att ”störa människors vardag”. Men menar att åtgärderna är nödvändiga.
– Vi har en kraftig tillväxt av omikronvarianten som sprider sig raskt. Omikronvarianten sprider sig så att den troligen blir dominerande inom loppet av några veckor. Detta går fort och det ändrar spelreglerna, säger statsministern.
...
FHI har skickat ett pressmeddelande i vilket de presenterar ett scenario för spridningen av coronaviruset i Norge. Uppskattningen är att inom en treveckorsperiod kan landet ha mellan 90 000 och 300 000 nya fall per dag och mellan 50 och 200 inläggningar på sjukhus. Såvida inte nya åtgärder presenteras som ”bromsar epidemin avsevärt”.
Anders Sönnerborg, överläkare och professor i klinisk virologi på Karolinska institutet tycker att prognosen låter ”extrem”.
– Det låter extremt mycket, jag vet inte vad de baserar sin uppskattning på. De har ju i och för sig inte haft lika många fall som vi sen innan, det kanske är så de tänker. Men det är också oklart vad som menas med fall, de flesta i Norge är ju vaccinerade, så det måste handla om genombrottsinfektioner också, säger Anders Sönnerborg.
När andra vågen drabbade Sverige som värst, för ungefär ett år sedan, hade Sverige drygt 11 000 nya fall per dag."