• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-21 22:16:49 följande:
    www.ucsf.edu/news/2020/06/417906/still-confus...

www.factcheck.org/2020/11/danish-study-doesnt.../

Ok, linka gärna till någon trovärdig artikel om forskning som visar att munskydd inte hjälper. Andra änden av den berömda solfjädern alltså. 
    Vad ska jag göra med din konfirmationsbias?
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-22 00:15:08 följande:
    Det är regeringen som hittat på att man får ta in 50 pers på Friends arena, och 100 på ett ganska trångt gym.

Länder som Storbrittanien och Belgien har betydligt större och trängbodda städer än Stockholm. Du kan ju klura lite på vad det borde innebära.
    Regeringen styr inga gym, varför komemr du med den desinformationen, attack mot Regeringen på nått som de inte ens styr över ala ministerstyre igen?
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-22 00:17:04 följande:
    Peru bevisar ingenting avseende munskydd, vilket är en enkel slutsats att dra för alla som kan dra slutsatser utifrån grundskolekunskaper.

De bevisar att munskydd inte har den fantastiska bra verkan som en del inbillar sig, och ger stöd till vad Tegnell säger också och att finns en hel del problem med munskydd.

Varför inbillar ni er flera att munskydd skulle vara en sköld mot COVID-19, vi hör ju vittnen om munskydd om hur en del av dom för sig fram som en bulldoser.

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2020-12-22 15:20:53 följande:
    AVG daily cases per 100 000.
    Sweden 66 
    Peru 5,6

12 gånger högre smittspridning i Sverige än i Peru! Solfjädern är ihopvikt. Munskydd fungerar.

www.nytimes.com/interactive/2020/world/corona...

Nu har jag förklarat för dig mer än en gång att Peru är i en annan del av pandemicyklen och det finns redan kurvor som påvisar det nämnda.
    Och allt du behöver göra är att följa din egen länk.
    Vad beror minnesproblemen på där?
    Dock är det bevisat att munskydd INTE fungerar i Peru tros massiv användning.

Det reser en fråga varför kan inte Peru använda munskydd, kan det vara så enkelt att det inte fungerar om man skippar socialdistansering?
    Och med socialdistansering behöver vi inga munskydd.

Men för all del, vill du ta på dig munskydd så är detta inte olagligt.
    Att jag inte har munskydd, det är för jag håller avstånd.
    Ohh, det finns heller inget stöd i forskningen att munskyddet minskar infektionen och om man får en infektion med skölden(Ohhhh förlåt, menade munskydd)

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-22 15:59:52 följande:
    Mer smittsam och mindre skadlig ... här konstaterar du bara detta som en sanning = desinformation. 
    Man tror detta i UK. Vilka man? Inte experterna i alla fall.
    Och ingen källa ... desinformation, eftersom du skriver om detta som om det vore fakta.
    Vems åsikt återger du där? Inte myndigheternas, i alla fall. 
    Inte direkt faktadriven där.

Nope!

Intressant att du lägger orden i munnen på mig igen, du är m,medveten att det är nu bara du som säger och inte jag?
    Du bör kolla upp ordet desinformation lite bättre, för tror kommer aldrig med där Solig

Tycker faktiskt är lite gulligt att man tror man kan vända desinformation och om nått som jag är tror bara.
    Du behöver inte oroa dig, facit kommer om denna strainen och då följer jag den fakta som finnes.

Desinforamtion är de som tror att vi hade en låg smitta och att vi kunde hindrat den komma in i landet och att Regeringen är de skydliga.
    Där har du sann desinformation, då man väljer ge felaktiga uppgifter och sen säger Regeringen borde avgå.

Att upprepa vi har en flockimmunitetsstrategi fast än Tegnell & co upprepat det hundratals gånger vi INTE har en flockimmunitetsstrategi. upprepats och denna desinformation att vi har en flockimmunitetsstrategi är en desinformation.

Upprepa att regeringen ska ta ansvar för kommun, landsting och region och att vi har ministerstyre, det är en annan desinformation som upprepas om och om igen.

Felaktigt och medvetet återge siffrorna fel och sen ropa Regeringen ska avgå, det är en annan desinformation vi ser ofta i tråden.

Återge vad man tror om den nya strainen, det är vad som heter osäker fakta och att vi inväntar facit.
    Ni har lyckats återge desinformation fel var gång, i er iver vända på argumentationen och utan att svara på nått.
    Och desinformation är inte samma som felaktig information(eller som i detta fallet lite osäker information om vad man tror.)
    Det var ju det lilla abret för ordet desinformation ni aldrig kommer brotta bort

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-12-22 16:29:45 följande:
    Men sluta med desinformationen! Peru har haft andra vågen 2 månader tidigare! Det är klart att de inte har hög smittspridning NU. Och de har förstås haft höga daily cases DÅ.

Och de har fler dödsfall per miljon invånare än vad Sverige har. 

Har berättat detta många gånger nu för h*n, men verkar inte vara information som går att ta till sig verkar det som.
    De vill inte veta av Peru, då Peru bevisar ena delen av forskningen, så väl andra ställen bebisar den andra del.
    Och det Tegnell & co säger stämmer om forskningen och att den inte har ett entydigt svar och att det finns en hel del problematik med munskydd.(dessa ska vi inte låtsas om har jag märkt).

FDFMGA skrev 2020-12-22 16:24:35 följande:
    "Expert: Åklagare bör utreda mutbrott efter jätteaffären"

Rubrik i Expressen. Den avser inte regeringen utan Region Stockholm.

www.expressen.se/nyheter/expert-aklagare-bor-.../

Och sen Karolinska på detta.

Vad håller de folkvalda på med i Stockholm egentligen?
    Det är ju kaka på kaka på kaka, och åter kaka på kaka på kaka.

Det är nog dax för Stockholmsborna och fundera på om de vill ha kvar denna korruption som återfinns bland/kring de folkvalda.
    Och sen står de för ~39% av alla döda i Sverige och tror det går skylla på Regeringen för något som är deras ansvar, som kommissionen också kom fram till.

FDFMGA skrev 2020-12-22 16:40:19 följande:
    Så du fläktar med din solfjäder för en enskild dag.

Jag tror att din solfjäder är betydligt mer begränsad än klybans, åtminstone tolkar jag honom som att man ska se till helheten medan du fokuserar på en detalj.

I Peru har hittills långt över 1,1 promille av befolkningen dött i covid-19 medan motsvarande andel för Sverige är 0,8 promille.

Dessutom har du i din forskning bortsett från att jorden är rund och att jordaxeln lutar - det vill säga att det är sommar i Peru. 

I och med att jorden är rund så kommer länder där det är sommar nu få det lite lindrigare ett tag.

Jag tycker att Tegnell borde kunna knuffa till den där jordaxeln, så att det är vi som får sommar redan till Julafton. Solig

Det mest udda är jag påpekat deras kurva är i en annan fas än våran på norra halvklotet.

Men så är det med desinformation, man ska påstå saker som är uppenbarligen fel och upprepade gånger och sen yla om Regering ska avgå eller Tegnell.
    Och denna person har ju också återgivet siffrorna felaktigt mer än en gång, och fast än h*n visste de var inte rätt.

Sen de klassiska att vi skulle ha flockimmunitet, ministerstyre eller att COVID-19 skulle vara ett luftburet virus enligt vetskapens epitet i hur ett virus smittar osv...osv...

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-22 18:05:25 följande:
    Grundläggande för en någorlunda trovärdig analys är att man förstås inte kan bortse från de förhållanden i Peru jag räknat upp för dig. Men du ignorerar glatt de fakta som inte passar din tes. Väldigt oseriös och ovetenskaplig hållning du ger prov på här. Ett mkt talande exempel på att din tes intresserar dig mer än vilket underlag som finns och sprider de tänkbara förklaringarna "som en solfjäder". Hur kan du missa det?

Peru har bevisat den enda delen av solfjädern i forskningen och exponerat en del problem munskydd har.
    Varför ska vi inte låtsas om detta?

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2020-12-22 18:08:13 följande:
    Ja, det är pinsamt. Sverige har nästan lika många dödsfall som Peru per miljon trots att Peru har gått igenom andra vågen och Sverige inte verkar ha peakat ens.

Så du erkänner alltså att Sverige kommer att drabbas mycket hårdare än Peru?

En krigsdrabbad diktatur och ett u-land som Peru verkar klara sig bättre än Sverige.

Avsätt TegnellSkrikandes

Mer desinformation i syfte att ge Regeringen skulden för nått som inte är deras ansvar och sjukvården.
    Och Peru de kanske kommer före, de kanske kommer efter, dock har dom bevisat en del av forskningen och att munskydd inte har den effekten man inbillar sig.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-22 18:57:02 följande:
    Hej Padirac, jag tänker att det finns experter som gör lite olika analyser av det som skett och sker i Sverige, vilka jag läser med intresse när jag hinner. Liksom det finns folk, långt mer kunniga än jag om både Peru och pandemier, som lyfter fram de förhållanden de anser påverkat den stora smittspridningen i Peru. Det finns som sagt "folk till allt". Jag tar det som en komplimang dock, om än en lite udda sådan, att du är så intresserad av hypoteser från lilla mig, endast grundat på att jag ifrågasätter Klybans tunnelseende i Perufrågan. Något Tegnellhat kan ju nämligen inte härledas till just mig, även om jag ställer mig kritisk till ett antal ansvariga i allt från upphandlingar till rekommendationer.
    smile1.gif

Lilla du, omvänd härskarteknik, intressant.
    Ändå står vi här med ett massivt användande av munskydd, men inget att visa upp för det utan det omvända.

Peru bevisar en del av solfjäderns forskning om munskydd, ingen har en aning varför detta gör dig så upprörd, hade du varit saklig någon gång och svarat på nått, så kanske vi fått reda på detta varför visst material ska ignoreras.

Är du medveten om att munskydd har en problematik och som skapar denna solfjäder av resultat i forskningen, för om du inte vet detta så får du läsa upp dig om det med.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-22 19:04:33 följande:
    Det är negligerandet av övriga faktorer som är en oärlig argumentation. Ingen här har hävdat att munskydd är en magisk sköld eller fungerar ensamt, i synnerhet inte med de förhållanden i Peru som andra pekat ut som viktiga. Så varför bygger du dina motargument på argument i en förlöjligande form ingen levererat?

Då Peru bevisar en del av solfjäderns forskning, vet inte vad det i detta som gör dig så upprörd att jag har rätt att forskningen inte är entydig?
    Och att detta är utfallet?

Såklart hade du någonsin varit saklig, kunde man ha diskuterat om nått.
    Men tryck visa endast pyssel berättar saklighet inte finnes.

• klyban
    pyssel skrev 2020-12-22 19:11:43 följande:
    Ännu en häpnadsväckande tolkning av något som ligger utanför din kompetens.
    Ändå var din omvända härskarteknik intressant.
    pyssel skrev 2020-12-22 19:14:42 följande:
    Återigen bevisat att varje ansträngning att bjuda in till en saklig diskussion med dig är fullständigt lönlös. Ja, ja, fortsätt mala för dig själv och desperat ropa "Visst, kompis ? Visst, kompis?" till några få som står ut.
    Vart är det sakliga om COVID-19?
    Citerar man dig så kommer man aldrig prata om COVID-19 har vi alla lärt oss.
    Tow2Mater skrev 2020-12-22 19:24:44 följande:
    Ar det nån som hört något om när de där opublicerade studierna som ligger till grund för att gravida nu sägs 'ha en högre risk för att bli allvarligt sjuka i covid-19' kommer att publiceras? eller finns de redan att läsa någonstans?

Vad är prevalensen för gravida kvinnor smittas av COVID-19?

Du kommer med desinformation, varför?(Tänkte nu på din tolkning av desinformation, inte den faktiska och som man menar i tråden.)

• klyban
    Tow2Mater skrev 2020-12-22 19:36:47 följande:
    Svara på min fråga om du vet.

Ville bara veta vad prevalensen är, men jag bara antar du berättar du inte har en susning.
    Eller?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin