FuckGoggleAskMe skrev 2021-12-23 19:26:19 följande:
I Sydafrika konstaterade man att omikron i normalfallet gett lindrigare symptom. Man konstaterade även att pga att smittsamheten var värre, lades många fler in på sjukhus (de gamla och svaga förstås).
Man får därför hoppas att det inte blir alltför mycket belastning nu på sjukvården i Sverige och i andra länder, för omikron kommer inte att drabba de sköra lindrigt nog. Eftersom det i många andra länder finns en större andel äldre än i Sydafrika, kommer ju effekten att bli större i andra länder.
Läste att belastningen på sjukhus i Sydafrika nu lättat, så de hoppas att det värsta är över, och det får man ju hoppas stämmer.
Här är de inte beredda än att instämma i att mikronvarianten ger ett lindrigare sjukdomsförlopp.
Vaccinmotstånd och/eller att man tror sig vara osårbar och/eller odödlig är här i Sverige i mångt och mycket en åldersrelaterad företeelse - det är väl därför de äldsta i betydligt större utsträckning har välkomnat möjligheten att få ett skydd mot sjukdomen än de yngre.
Även om vaccinen inte ger lika starkt skydd mot smittan som man trodde så skyddar det i hög utsträckning mot allvarlig eller dödlig sjukdom. I Sydafrika däremot, så har man inte haft möjlighet att vaccinera i tillnärmelsevis samma omfattning som i Sverige. Inte desto mindre tycks dödligheten även för äldre minska kraftigt för omikronvarianten.
25 på Iva i Region Stockholm för närvarande, det lär säkert bli fler innan det vänder igen - men flertalet av dessa, kanske alla - har smittats av deltavarianten.
176 som vårdas på sjukhus, en siffra som inte säger mig så mycket - men jag läste att det var lika många som vårdas för influensa på sjukhus, vilket kanske säger mig något.