Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Vad gäller vaccinationen så uppfattar jag det som att Sveriges första prioritet är att få ner smittspridningen i Sverige och att det är därför man fokuserar på att vaccinera folk som bor här.
Jag såg inte presskonferensen igår och tänker heller inte se den i efterhand.
Men jag tycker det verkar som att vi är på väg in i ett nytt skede av pandemin som FHM och vi alla har vissa svårigheter att förhålla oss till, en deltavariantspandemi där vaccinerade och de som redan varit sjuka i betydligt mindre utsträckning smittas och smittar vidare - och där de som smittas främst är unga, grundfriska, ovaccinerade som inte blir särskilt sjuka.
Jag tror alltså att vi befinner oss i inledningen av en global och nationell acceptans av att covid-19 är här för att stanna och att vi måste förhålla oss till den insikten.
För min egen del har det inneburit att jag vaccinerat mig, trots att jag är så gott som säker på att jag redan varit sjuk och trots att jag tror att en naturligt förvärvad immunitet är bättre än en framkallad.
Men jag kan ha fel - och dessutom tror jag inte att det skadar med lite immunredundans - eller att ha både hängslen och livrem på.
Något som är lite lustigt är att våra svenska besökare i Finland tyckt att man är bra på att använda munskydd i Sverige. Och sedan ändå blivit förvånade när vi förmanat dem att sätta på munskyddet innan vi gått i in butiker.
Maskerader i Bangladesh har nog sina poänger men som det så förtjänstfullt påpekas i den här tråden så