louisa83 skrev 2020-05-30 23:38:54 följande:
Alltså den initiala smittan kom ju inte från de hemvändande skidturisterna, det kommer väl alla ihåg. Den hade ju kommit till Sverige, och sen var alla oroliga för att sportlovet var i antågande, och diskussionerna var ju huruvida sportlovsresenärerna skulle dra med sig ännu mer smitta. Jag deltog i några såna diskussioner här på familjeliv till exempel. Vissa undrade om de skulle våga skicka sina barn till skolan efter sportlovet, och andra undrade om de kanske borde stanna hemma i karantän ett par dagar efter att ha kommit hem från resan.
Sen efter sportlovet så kommer jag ihåg att det ploppade upp några fall på nyheterna om ett par familjer som kommit hem från skidsemester i Italien och visat sig fått corona och fick stanna hemma i karantän.
Det var så mycket folk som var oroliga inför vad sportlovsresandet skulle ha för betydelse för smittspridningen, att det är helt oansvarigt att FHM inte gick ut med riktlinjer då. Alla var mycket medvetna om vilka konsekvenser det kunde få. Men ja, som Tegnell sa då, "det kommer inte ske en större smittspridning i Sverige". Och två månader innan det sa han, att det aldrig kommer sprida sig till Europa. Det är en sån man som Sverige har valt att lita på just nu.
Nu hade han tydligen sagt att Sveriges utveckling är positiv. Positiv?! Men alltså nu får han ju ge sig. Han lyckas vrida och vända på ALLT till hans fördel. Han har bortförklaringar till allt. Alla länder som det går bättre för, är tydligen aldrig bättre utan de följer bara en annan kurva än Sverige. På svaret varför Sverige har så höga dödstal, så beror det tydligen bara på att Sverige räknar dödstalen sååå annorlunda än andra länder (fyi Grekland räknar också in äldreboenden). Och sen döljer tydligen alla länder i världen sina riktiga dödstal, för att, let's face it, bara Sverige går att lita på.
Även om han och FHM inser till slut att det sket sig, så kommer de ändå hålla uppe fasaden. De skulle aldrig erkänna att de tagit fel strategi. Inte ens sen studier visat att den där flockimmuniteten nog inte är så lätt att uppnå iallafall.
I början var det jättecoolt att vara svensk. All uppmärksamhet som Sverige fick. All förväntan. Om man idag läser utländska medier om Sverige och hör hur människor i andra länder pratar om Sverige så är det bara pinsamt. Sverige framstås som oerhört oansvarig och folk har förstått att det numer är ett land som tänker mer på ekonomin och pengar än på sina medmänniskor. Och det är oerhört smutsigt. Jag har intrycket av att många är besvikna på Sverige, Sverige har alltid haft ett bra rykte internationellt sett vad gäller staten och att alla hjälps åt i samhället vad gäller skola sjukvård bidrag och så. Nu har den bilden blivit ruckad. Men det är väl egentligen sanningen om dagens Sverige. Den nyare bilden av Sverige stämmer bättre in på dagens Sverige än den gamla bilden. Folk tänker mer på sig själva i dagens Sverige har jag intrycket av. Och svenskar har blivit mycket mer kapitalistiska. Därav blev Sveriges avvikande strategi verkligen ingen chock för mig. Den bestämdes av regering och FHM, men de flesta av folket stod bakom den till 100%.
Vi har så många kandidater med smitta, så att de narrativ man haft är nu stendöda, och man måste se smittspridningen på annat sätt med denna kunskapen.
Och svart och vitt är inte frågan.
Ja, det finns en hel del positiva saker i smittan, även negativa.
Varför tror du att det är svart och vitt för?
Du går händelserna i förväg om det sket sig eller inte.
De ekonomisk konsekvenserna för nedstängda länder ger mer skador än viruset i sig självt.
Om man nu inte har en oljefond på 10 440 000 000 000, då har men ett större svängrum för nedstängning.
Men här börjar sen exempel komma om länder som inte haft denna omfattning av initial smitta.
En del vill aldrig komma fram till nått, och undviker se frågan sakligt.
Som jag sagt ett tag nu, det ser ut som vi gjort frätt, då andra länder börjar inse hålla stängt kostar mer, och då pratar vi inte bara om pengar.
Aldrig brytt mig om att jag är Svensk, är till 100% irrelevant för frågan.
Och det är långt ifrån klart än, försök komma ihåg det.
Dock är vi nu mer förberedda för en andra våg, än mot innan.
Är du medveten att det är människor som tagit in viruset ifrån andra länder, under en tid vi inte ens visste nått alls.
Och att de i sin tur har spridit det in i samhället och äldreboenden?
Undrar för ibland verkar en del glömma det.