Inlägg från: Kermit1561 |Visa alla inlägg
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:14:34 följande:
    Vad gör du själv för att stoppa världssvälten?
    Bidrar till en bättre ekonomi. Vad gör du själv, argumenterar för att vi skall försämra den? 
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:26:58 följande:
    Ja, att det ofta är personer som är positiva till Sveriges strategi är personer som antingen inte bor i Sverige, kan jobba hemifrån eller på andra sätt är relativt skyddade, stämmer mycket bra på familjeliv i alla fall. 
    I de länder som har lock-down är det framförallt de fattiga och utsatta som protesterar mot den. Det är nämligen de som mest av allt drabbas av den sämre ekonomin.  
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:22:10 följande:
    Jag skulle vilja se hur de kommit på det, eller om det mest är något de säger för att de har en agenda och räknar på total lockdown, vilket jag aldrig tyckt varit aktuellt. En månad hade troligtvis räckt långt för att få kontroll över situationen, så som många länder nu gjort senaste månaden. 

För vrigt är det nog någons slags gemensam kampanda och empati för befolkningen som många som är kritiska saknar. Att man anser människoliv vara viktigare än pengar.

Att folk kommer ta livet av sig för att de förlorar sina företag räcker inte som förklaring när man offrar tusentals som de bara vore siffror. 
    Men du offrar tusentals även om du har lockdown, och de som offras är de som befinner sig längs ned i samhället.. Problemet är väl att man inte lyckats förklara det och folk förstår inte själva. Det är lättare att se att  folk dör av en sjukdom än av dålig ekonomi.  

Det är ironiskt att smittan spridits på äldreboende för att de som jobbar där inte har råd att vara hemma och nu sänker vi ekonomin så att de får ännu mindre råd att vara hemma om de är sjuka...  
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:34:56 följande:
    Hur vet du att ditt bidrag går till de svältande och inte vinstutdelningar för redan välbeställda? Bra ekonomi i väst är inte nödvändigtvis samma sak som mindre svält i Afrika.
    Därför att jag är noga med vad jag köper. Men det spelar inte så stor roll, när ekonomin i väst blir sämre så går det framförallt ut över fattiga, oavsett vinstutdelning. Det vet man sedan förr. 
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:40:09 följande:
    Nåja, du verkar ha rätt mycket ledig tid med tanke på alla inlägg på familjeliv.
    Är man högpresterande så är man.
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:48:22 följande:
    Haha, eller hur Drömmer

Som om du har koll på vad som händer bakom kulisserna eller ens bryr dig om antal svältande i Afrika så länge vi har det bra si Sverige. Dina argument är oerhört cyniska.
    Det är inte så svårt om man läser på lite, men jag förstår att det inte är din grej att faktiskt läsa på.. 
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:30:25 följande:

Jämför hur många döda dålig ekonomi orsakat i norden de senaste 50 åren med antal döda som corona orsakat under 2 månader. Ser du något exempel på taskig ekonomi som orsakat 2500 människors död på 2 månader? Om inte så inser du kanske vilken urlöjligt argument det där är....

Men Corona förväntas pågå 1-2 år, dålig ekonomi pågår i 5-10, eller ibland mer. Det är det totala antalet döda som är intressant. Inte hur det såg ut en viss månad...
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:52:03 följande:

Lockdown handlar om en månad eller någon vecka till. De som befinner sig längst ner i samhället offras i mycket högre grad just nu, härbärgen stängs pga smittrisk, hur ska du utföra egenvård vid sjukdom i covid i gatumiljö? Till exempel.

Dessutom stod det i det där interna brevet att missbrukare inte får iva-vård.

Det är många länder som haft lock Down i mycket mer än en månad utan att det räcker. Dessutom går det inte att släppa på fullt efteråt, man får ligga i halv lockdown länge, till det finns vaccin. Och det kostar också.
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:52:28 följande:

Jodå, skillnaden är at jag försöker se helheten och inte bara snöa in mig på våran lilla plutt

Det är just helheten du inte ser, du har snöat in på den senaste månaden och bara Corona offer. Resten bortser du från.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin