Padirac skrev 2021-06-07 23:23:17 följande:
Den tillfälliga pandemilagen bryter inte mot grundlagen, just det är någnting som meddelades från regeringen.
Därför tycker en del att lagen är tandlös, men lagen var möjlig att få igenom just för att den inte bryter mot enskidla personers fri- och rättigheter, lagen styr mest av allt villkoren för olika verksamheter eller omfattning av sammankomster och ger regeringen möjlighet att göra mer riktade åtstramningar som de tidigare genom ordningslagen inte kunde få till.
Den gör inte det? Hur kan den då vara effektiv alls? Jo, när du säger det, det är ju sånt den styr. Men jag kan ändå tycka att det är en tolkningsfråga, det är väl regerings tolkning att den inte bryter mot grundlagen när det gäller antal/grupper och inte den enskilda individen, men det står ju enskilda individer bakom dessa antal, så jag ser ingen verklig skillnad där.
Och om man nu vill vara emot, så skulle man ju kunna dra till med mänskliga rättigheter - inte för att jag skulle tycka att man bör göra det. Dvs. för mig får de gärna införa mer genomgripande pandemilagar. Men då gäller det att ändra grundlagen, på annat sätt lär det ju inte funka.
Enklast vore det att ha samma som Tyskland. Man behöver bara lägga till att undantag kan accepteras om det är nödvändigt och att det ska vara skäligt. Ideala formuleringen, dock finns förstås risken att det kan missbrukas. Men helt utan risker funkar ingenting, så är det ju.