• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Anonym (ABC) skrev 2021-05-02 14:25:33 följande:
    Hushållskarantänen kom efter ett halvt år, och anvisningar om att den gällde även barn ännu senare. Var det pga lagstiftningen det dröjde så länge, eller var det för att man inte ville / ansåg att det inte behövdes / någon annan orsak?
    Har du läst tråden överhuvudtaget?

Ibland undrar jag varför frågor som avhandlats sida upp och sida ner dör du deltagit kommer tillbaks.

ibland undrar jag inte alls.

Jag föreslår igen att du läser smittskyddlagen och nu dessutom tar del av de rekommendationer som FoHM gett sedan mars 2020...
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-02 14:25:33 följande:
    Hushållskarantänen kom efter ett halvt år, och anvisningar om att den gällde även barn ännu senare. Var det pga lagstiftningen det dröjde så länge, eller var det för att man inte ville / ansåg att det inte behövdes / någon annan orsak?
    Glöm för all del inte att läsa tråden
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-02 15:58:41 följande:
    För att jag är intresserad av hur ni/du tänker. De enda svar jag får är Läs smittskyddslagen. Har du inga egna åsikter?

www.kansalaisaloite.fi/sv

Något liknande finns inte i Sverige, eller? Ifall det hade funnits, tror du att medborgarinitiativ angående pandemihanteringen skulle ha lämnats in?
    Jag vet att det finns möjlighet att genom namninsamlingar på kommunal nivå för att kommunen skall anordna en folkomröstning om saker som är kommunala angelägenheter.

Jag har massa egna åsikter, jag försöker grunda dem på premisser som stämmer med faktiska förhållanden.

Som jag skrev tidigare - parafraserat från DN - kritik är bra, men ganska värdelös om den inte bygger på en gedigen analys.

Kritik som bygger på felaktiga premisser är vilseledande och kontraproduktiva.  När alla klagade på AT istället för på FoHM, när alla klagade på FoHM istället för på lagarna osv.. när alla klagade på lagarna istället för på parlamentarismen, när alla klagade på parlamentarismen istället för förvaltningen... ja då är åsikter inte mycket att hänga i granen för att ge relevant kritik
  • Padirac
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-02 18:46:15 följande:
    Din uppfattning om vilken kritik som är relevant och vilken som inte är, det är också bara en åsikt.
    Det finns säkert de som tycker att brister i civila krislagar och frånvara av beredskapslager kan läggas till kritiken av Anders Tegnell.

Själv tycker jag inte det.

Om kritik enbart handlar om tyckande och inte har någon koppling till verkligheten och förutsättningarna så är det inte bara jag som anser att kritiken är missvisande och inte relevant.

Men alla är olika. Vad är din åsikt om vad som är relevant kritik?
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-04 15:16:26 följande:
    Synd att han inte hade rätt i det här heller:

www.di.se/nyheter/tegnell-sverige-har-peakat-.../

"Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att de nya bekräftade coronafallen i Sverige inte beror på att smittan sprids mer än tidigare, utan på att man provar fler fall inklusive lindriga fall.

Tyvärr har det här tolkats i internationell media som att vi har en ny uppgång och inte har nått en peak en. Det är helt fel. Sverige har peakat och är på väg nedåt. Men, förstås, när man börjar provta mer så hittar man också mer fall, säger Anders Tegnell."

"Ytterligare 48 personer med bekräftad covid-19 har rapporterats döda i Sverige, enligt Folkhälsomyndighetens senaste statistik. Den totala dödssiffran stiger därmed till 4.939 personer.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-04 21:59:17 följande:
    .. även om den kläs i självsmicker över ett "lätt betungande" och självpåtaget uppdrag att berätta för alla, fast i realiteten en knapp men hänförd skara på två, om viktigheter av sorten hur många ledamöter i riksdagen som någon gång burit polotröja vid votering.
    Yes,

Vikten av att inte känna till svensk förvaltningsmodell och lag är att jämställa med vikten att känna till hur många ledamöter som burit polotröja vid votering vid formulerande av kritik.

Analysen är sylvass - förutom att den är relevant och rätttvisande. 
  • Padirac

Dom vanligt är kritiken nu riktad mot enskilda företrädare hos myndigheten.

Moget och skarpsinnigt.

• Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-05-06 15:12:47 följande:
    Tänk att i just FHM:s studier så har alla symptom, där finns det minsann inga asymptomatiska smittspridare inte. Så lustigt!
    Ja, man undrar varför de testade säger sig ha symptom vid tiden för eller efter tiden för testning

www.dn.se/sverige/over-en-miljon-smittade-av-coronaviruset-i-sverige/

"För att undersöka förekomsten av covid-19 i befolkningen har Folkhälsomyndigheten nyligen tittat på hur många som varit infekterade under ett par dagar, 16–20 april i år. Då bar 0,7 procent av 4.758 slumpmässigt utvalda deltagare på viruset. Det är ungefär en lika hög andel som i april 2020, med 0.9 procent.

Samtliga som testades positivt sade att de hade symptom vid eller efter provtagningen, säger Tegmark Wisell."

• Padirac
    FDFMGA skrev 2021-05-06 13:58:18 följande:
    Grattis!

Själv får jag nog vänta ett tag till och kommer heller inte att få det vaccin jag helst skull vilja ha, AstraZenecas.

Men Pfizer eller Moderna duger de med.
    Jag har fått en dos Pfizer - det går verkligen olika fort i olika regioner och bokning av vaccination sker på olika sätt, jag fick en kallese för en tid lite senare, sen ringde de och satte upp mig på en reservlista. Dagen efter ringde de igen och det var bara att ge sig iväg till centralorten för första dosen.
  • Padirac
    klyban skrev 2021-05-06 11:43:17 följande:
    Kom ihåg denna gången att det är mer än ett scenario, för sist var man bara intresserad av de scenarion som var fel och inte det som var rätt

Ska ta min på tisdag, så inget motstånd här.

Men märkt att folk som inte ska ta vaccin oftast inte har en susning varför de inte ska.

Ja, scenarier används ju för att planera olika verksamheter och förbereda för olika insatser  - det är tydligen lika svårt att förstå hur verksamheterna drivs, lika svårt som att förstå Tegnell - om jag förstår det rätt...

Bra med en första spruta, men det är en bit kvar innan det blir 'normalt' i alla fall, vad det nu kommer att innebära.. 

Det märks att folk inte är lika försiktiga som tidigare. Idag i affären var det två killar som gick omkring och pratade med alla bekanta de mötte i affären, den ena hade ett munskydd neddraget en bra bit och de stod kanske på en meters avstånd... Kanske var det personer de träffar ofta ändå.. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin