FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-11 19:21:44 följande:
I en del länder är de ju mindre restriktiva beträffande de som testas, än i andra länder, eller t.o.m. masstestas det på sina håll. Då upptäcker man smittade tidigare, och kan be personer att höra av sig tidigt till sjukvården om det behövs. Vet inte hur det är i Sverige, men i en del länder följer de upp de som testats positivt och de som har någon i hushållet som testats positivt, ringer upp, undrar hur de mår och ber dem vara uppmärksamma på symptom.
Eftersom det blir fler dödsfall bland de äldre, reflekterar väl siffrorna även det att vissa länder är bättre på att skydda sina äldre, än andra. Och vissa länder har bättre sjukvårdskapacitet än andra.
Mörkertalet är säkert stort i många länder, men att tro att så många länder inte är kapabla att registrera och rapportera dödsfall är väl lite lågt.
Vad är normal dödlighet? Det borde ju rimligtvis vara ett medelvärde på hur det ser ut nu i världen.
Okej, men om du masstestar, så lär ju dem allra flesta ändå testa negativt. Smittspårning eller inte - kan inte tänka mig att det gör större skillnad just för det här.
Fler dödsfall bland dem äldre - absolut, det har ju undersökningar också visat. Skydda dem är inte helt lätt, det är också lite beroende på hur de bor, om det är många olika personal osv. Och sjukvården skiljer sig inte sååå mycket, så länge inte sjukvården blir allt för överbelastad. Så kan ha varit fallet i Italien, men inte i Sverige än.
Nja, jag hade faktiskt trott att de skulle göra ungefär på samma sätt, men det visade sig ju emellanåt att det fanns ganska stora skillnader. Dvs. en del länder rapporterade bara såna som dödsfall i covid-19, där de tyckte att covid var den direkta dödsorsaken. I Sverige däremot rapporterar man alla som har fått diagnosen och som dör.
Med "normal dödlighet" (slarvigt uttryckt) menade jag egentligen det som man har räknat ut som ska vara den vanliga dödlighet just för det här viruset. Man går då bland annat efter några studier. T.ex. en studie i Tyskland (Heinsberg-Studien), där det var ett stort utbrott i ett ganska litet samhälle, och då testade man alla invånare. Just i den studien kom man fram till 0,36 %, men annars har jag hört 0,4 eller 0,5. Men där någonstans verkar det ligga.