klyban skrev 2020-12-10 16:41:54 följande:
Det är en bra fråga, visste man detta så kanske man kunde ha attackera problemet på ett annat sätt.
Men människor i samhället bär runt smittan på flera punkter, och i en tid där många slappnat av och kanske inte klarar av att bli medvetna om att de är smittade ens.
Men det jag menar är att områden som inte hade en hög initial smittspridning i sin region första svängen, men fick en låg senare, har idag visat sig accelerera rejält, som tex Skåne.
Och tex Stockholm som hade en hög initial smittspridning, och har en än värre utveckling nu.
Vad de beror på exakt, ja, det kan var skoj och spekulera om, men går tyvärr inte här med de som vill förstöra tråden med osaklighet och fabuleringar.
Nu var det satans längesedan jag läste om pandemier, men vi återupprepar de problem de hade och även vilka åtgärder man slänger på viruset.
Och det måste få en reflektera, men frågan är på vad.
Men har man en strategi att stänga ned, så puttar man problemet framför sig och skador skapas på samhälle och individ.(Men det finns tusentals andra parametrar i en pandemi, men vi har ett fåtal som bara vill prata saker som inte ens existerar, som ministerstyre och flockimmuniteten vi inte har.)
FDFMGA skrev 2020-12-10 11:43:00 följande:
Vårdskulden betas av av den vanliga sjukvården eller i Stockholm ofta av inhyrd personal, i mycket liten utsträckning av intensivvården - så den förklaring du gav håller inte.
Jag tror inte för ett ögonblick att två tredjedelar av intensivvårdspersonalen är sjuk i covid-19.
Frågan som jag tycker borde ställas är hur den moderatstyrda regionen har lyckats schabbla bort nästan två tredjedelar av iva-kapaciteten på bara ett halvår.
Jag betvivlar att det finns någon annan region i Europa som på så kort tid har lyckats reducera sjukvårdskapaciteten så mycket som Region Stockholm. De flesta har förmodligen i stället byggt ut den.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GRqGl/skoterska...Förstår jag detta rätt, i Region Stockholm har man minskat kapaciteten på antalet IVA-platser?
Om det stämmer, ska de skylla detta på regeringen med?
Okej, man vet inte än.... Personligen tycker jag det tillhör mycket mer ämnet än detta tröttsamma spammande av tre anonyma nicks som konstigt nog missförstår samhällets funktioner på samma sätt, vägrar lära sig rätt, har liknande stavfel, m.m.
Det är inte helt klart varför region Stockholm har jobbigt. Kanske har personal blivit sjuka också? Det som man bråkat mest om var ju att de har varslat en stor del av personalen och hyr in operationsteam, som de dock påstå har en kapacitet som den varslade personalen inte har..