Anonym (ABC) skrev 2020-12-09 14:10:47 följande:
Hur många länders interna diskussioner följer du med? Jag upplever inte man i Finland är osäker och testar sig fram. Man inför strängare åtgärder i takt med att smittspridningen ökar, och lättar på dem när smittan går ner. Mycket logiskt, och inte det minsta osäkert.
På den här punkten agerade ju Sverige precis tvärtom. Man följde med ett tag, när det sedan visade sig att smittan faktiskt var på uppgång, då släppte man på restriktionerna. Antingen har man en helt annan logik i Sverige än i Finland, eller så misslyckades man fullständigt i sina bedömningar. Följande text tycker jag verkligen genomsyras av osäkerhet:
www.foretagarna.se/nyheter/riks/2020/september/otydligt-besked-fran-regeringen/
Under pressträffen på torsdagen ville inte socialminister Lena Hallengren svara rakt ut på om lättnaderna inte blir av den 1 oktober.
? Vi tycker att vi är i ett läge där vi inte vet vart det här tar vägen därför har vi i dag inte fattat ett beslut, sade hon och lade betoningen på i dag.
Regeringen anger två skäl till torsdagens besked. Dels ser den tendenser till att människor börjar slappna av och inte ta rekommendationerna på lika stort allvar längre. Dels noterar Folkhälsomyndigheten en något högre smittspridning både i Stockholm och i form av några lokala utbrott. Den kraftiga ökningen av smitta i flera av grannländer påverkas så klart också regeringens inställning.
Nej, det tycker jag är ganska självklart att du inte har sett osäkerhet i Finland. Jag pratar om länder som verkligen är lite hårdare drabbade. Dessutom är det just det som alla gör - inför strängare åtgärder när smittan ökar. Det ingår i min förståelse av att testa sig fram. Ingen kan veta exakt, för vi har aldrig varit i exakt den situationen.
Vi har väl inte släppt på något avgörande? Det var lite fram och tillbaka om hur många människor som fick vara i olika lokaler/sammanhang. Och det är ingen idé att älta för det mesta beror faktiskt på att Sverige har andra lagar än Finland. Än så länge får man inte stänga ner köpcentrum eller ingripa i kollektivtrafiken. Det är ju det man försöker ändra på. Tyvärr så tar det ju alltid tid att ändra lagar i ett demokratiskt land. Men det måste vara så.
Jag förstår inte helt vad exakt som stör dig där. Det är klart att det kan se rörigt ut någon vecka när man ska införa något nytt veckan därpå. Då hänger det lite i luften, men det är just då.